Abces dentar – umflătura gingiei este dureroasă sau nedureroasă? Cum identifici simptomele

Medic stomatolog in cabinetul de medicina dentara
Datorită unei igiene orale corecte și prin vizitele regulate în cabinetul medicului stomatolog, putem preveni apariția abcesului dentar.

De: | Etichete: , , , , , | Comentarii: 0 | 10 ianuarie 2022

Abcesul dentar este localizat la vârful rădăcinii unui dinte și poate afecta gingiile sau osul, prin formarea unei pungi de puroi. Infecția bacteriană este în acest caz, motivul principal al instalării unei astfel de afecțiuni dentare. De asemenea, persoanele predispuse la o astfel de problemă dentară sunt cele care vizitează foarte rar cabinetul medicului stomatolog și au o igienă orală precară.

În continuare poți afla de câte tipuri sunt abcesele dentare, care sunt principalele simptome, tratamentul potrivit pentru a scăpa de afecțiunea dentară și măsurile de prevenție.

Ce înseamnă umflătura dureroasă a gingiei

Abcesul gingival se manifestă printr-o umflătură dureroasă la nivelul gingiei. Cauzele principale sunt blaca bacteriană, neîndepărtată la timp prin periajul dentar sau cariile dentare, formate în lipsa igienei orale corecte. O astfel de afecțiune poate fi periculoasă dacă nu este tratată la timp, deoarece se poate răspândi prin oase, sânge sau alte părți ale corpului. Este foarte important, să mergeți cât mai rapid la un medic stomatolog atunci când vă confruntați cu orice tip de umflătura la nivelul gingiei.În urma controlului clinic, medicul vă recomandă tratamentul potrivit pentru eliminarea infecției și vă oferă informații utile cu privire la rutina de îngrijire a danturii.

Ce înseamnă umflătura nedureroasă a gingiei

Când vorbim despre umflături nedureroase, la nivelul gingiei, ne putem raporta la o serie de afecțiuni, precum: gingivita, gingivita de sarcină, abcesul parodontal, epulis și ameloblastomul.

Gingivita reprezintă afecțiunea dentară, prin care zona gingiei poate deveni inflamată. Aceasta se poate manifesta prin modificarea culorii dintr-un roz într-un roșu violaceu, schimbarea aspectului său, textura sau chiar volumul. De multe ori, pacientul care are o astfel de afecțiune orală nu prezintă simptome.

O altă afecțiune întâlnită la nivelul cavității orale este gingivita de sarcină sau tumora de sarcină, care este considerată benignă. Aceasta se manifestă prin umflături destul de mari la nivelul gingiei, asemenea unei felii de portocală și sunt nedureroase la atingere. În momentul în care acestea interferează cu ocluzia, iar pacientei îi este greu să realizeze masticația, atunci medicul stomatolog trebuie să intervină, în timpul sarcinii, pentru tratarea acesteia sau în caz contrar după sarcină, prin intervenție chirurgicală. În multe dintre situații, gingivita de sarcină dispare de la sine.

Un alt tip de umflătură nedureroasă este caracterizat prin apariția abcesului parodontal. În unele cazuri, acesta poate să nu prezinte simptomatologii. Însă, poate lărgi spațiul periodontal, poate mări volumul gingival și poate forma pungi parodontale. Pacientul poate să nu prezinte dureri, însă, sfatul medicilor stomatologi este să meargă la un control în cabinetul de medicină dentară, deoarece în cazul abcesului parodontal se poate ajunge la mobilități dentare sau chiar la pierderea dinților.

Tumorile benigne la nivelul cavității orale sunt caracterizate prin afecțiunea numită epulis, care reprezintă o ecreșcență ce apare în zona incisivilor, caninilor și premolarilor, la nivelul gingiei. Este de culoare roz, cu o suprafață netedă, neulceroasă și se poate înlătura în cabinetul de medicină dentară fie chirurgical, fie cu ajutorul laserului.

Un alt exemplu de umflătură nedureroasă a gingiei poate fi ameloblastomul, care nu prezintă simptome specifice resimtițe de către pacient, în stadiile incipiente. Indiferent de situație, se recomandă un consult stomatologic, prin care se poate diagnostica leziunea dar și pentru ca medicul să ofere soluții de tratament potrivite, chiar dacă pacientul nu prezintă acasă simptome.

Lista completă de simptome provocate de un abces dentar

În momentul apariției abcesului dentar se instalează durerea severă. Acest disconfort este localizat la nivelul dintelui sau în zona gingiei. Treptat, durerea se intensifică și se poate extinde către maxilar, gât sau ureche. Un alt simptom întâlnit, în cazul abcesului dentar este febra, însoțită de frisoane și dureri de cap. De asemenea, mai pot exista și alte manifestări ale abcesului dentar, și anume:

• durerile în timpul masticației sau la atingerea dintelui;
  • umflarea gingiei sau a feței în zona respectivă;
  • respirația neplăcută;
  • sensibilitatea dentară;
  • apariția unei pungi de puroi la baza dintelui afectat;
  • culoarea dintelui se modifică;

Tipuri de abces dentar

În cazul abcesului dentar discutăm despre 3 tipuri, și anume: abces periapical, abces parodontal și abces gingival.

Abcesul periapical își face apariția de cele mai multe ori, în urma unei carii dentare, dar și din cauza unui tratament de canal realizat incorect. Prin evoluția cariei, care ajunge în zona pulpei dentare, bacteriile trec prin rădăcina dintelui și ajung astfel în zona apexului. Aici bacteriile difuzează cu țesuturile ce se află sub dinte, iar acest lucru provoacă inflamație și infecție. Acest tip de abces dentar poate fi destul de dureros și dacă nu este tratat la timp poate deveni periculos, prin extinderea infecției către țesuturile de la nivelul capului și gâtului.

Abcesul parodontal își face apariția în cazul persoanelor ce suferă de boala parodontală și se manifestă prin acumularea infecției în pungile parodontale. Durerea în cazul abcesului parodontal este mult mai redusă, spre deosebire de cel periapical. Din cauza acestui tip de abces dentar, gingia se inflamează, însă, în foarte puține cazuri poate declanșa simptome, precum febra.

Abcesul gingival apare pe suprafața gingiei și este definit ca o infecție dureroasă manifestată printr-o umflătură. Indiferent de vârstă, o astfel de afecțiune se poate instala din cauza unei igiene orale deficitare sau a unei carii dentare.

Cauzele abcesului dentar

Factorul principal care favorizează apariția abcesului dentar îl reprezintă acumularea de bacterii pe suprafața dinților și a gingiilor. Cauzele apariției acestuia pot fi diferite.Dacă discutăm despre abcesul periapical, motivul apariției îl poate reprezenta o carie dentară destul de avansată, care afectează și pulpa dentară. Atunci când ne confruntăm cu abcesul parodontal, deja vorbim despre bolile gingivale, precum boala parodontală.

În ceea ce privește abcesul gingival, bacteriile se dezvoltă din cauza resturilor alimentare, care nu au fost îndepărtate prin periajul dentar sau cu ajutorul mijloacelor auxiliare de curățare, precum ața dentară și apa de gură.

Tratamentul pentru abces dentar

Abcesul dentar este o afecțiune care nu trece de la sine și se tratează doar de către medicul stomatolog. În cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu, tratamentul  abcesului dentar are ca obiective: oprirea infecției, sterilizarea dintelui sau a măselei și prevenirea complicațiilor.

Pentru eliminarea urmelor de țesut afectat se realizează incizia, prin intervenție chirurgicală pe canal sau prin tăierea abcesului și drenarea puroiului pentru îndepărtarea lui din cavitatea orală. De asemenea, în cazul unui abces periapical se realizează tratarea canalelor radiculare, în interiorul dintelui sau al măselei, prin drenarea infecției cu ajutorul unui burghiu și eliminarea puroiului acumulat în cavitatea bucală.

În cazul sterilizării dintelui, se realizează obturația de canal pentru eliminarea nervului, iar pentru finalizarea intervenției se reconstruiește zona afectată. Totodată, în cazul abcesului provocat de un obiect străin, localizat în zona afectată, se intervine cu procedură minim invazivă pentru îndepărtarea obiectului și a infecției.

Cât de repede trebuie să ajungi la stomatolog dacă ți se umflă gingia

Odată cu identificarea abcesului dentar, vizita la cabinetul de medicină dentară devine o urgentă stomatologică. O astfel de afecțiune orală poate pune în pericol sănătatea generală a organismului și trebuie tratată cât mai rapid. Abcesul dentar poate evolua și la nivelul osului mandibular sau maxilar și poate genera perforarea acestuia. O urgență stomatologică de acest fel poate fi tratată prin incizia și drenarea infecției, însă, în unele cazuri, atunci când nu se mai poate face nimic, se poate realiza și extracția dintelui afectat.

Cum calmezi o gingie umflată, până ajungi la medic

Pacienții care se confruntă cu abces dentar li se recomandă, pe lângă vizita cât mai rapidă la stomatolog, să evite alimentele sau băuturile calde, consumul de alimente și băuturi reci și moi, să prevină zona afectată în timpul masticației, iar în timpul periajului să folosească periuțe de dinți cu perii moi și utilizarea aței dentare doar în zonele fără infecție. De asemenea, pentru ameliorarea simptomelor se recomandă administrarea de antiinflamatoare, doar la indicațiile medicului stomatolog.

Metode de prevenție

Datorită unei igiene orale corecte și prin vizitele regulate în cabinetul medicului stomatolog,  putem preveni apariția abcesului dentar. Este important să respectăm cu rigurozitate periajul dentar, de cel puțin 2 ori pe zi, să folosim ața dentară pentru a elimina resturile alimentare și a îndepărta bacteriile, iar nu în ultimul rând să folosim apa de gură, după fiecare periaj. Totodată, este indicat să înlocuim periuța de dinți, la fiecare 3 luni sau imediat după ce ai suferit de gripă sau răceală. În același timp, consumul de alimente sănătoase, bogate în calciu și vitamine ne ajută să ținem departe numeroase afecțiuni orale.