Linie telefonică cu tarif normal it fr

Abraziunea dentară: cauze, simptome, tratament, prevenție

abraziunea dentara tratata in cabinet de medic in dreapta si asistenta in stanga
Abraziunea dentară poate fi tratată de către medicii stomatologi în cabinetul de medicină dentară.

De: | Etichete: , , , , | Comentarii: 0 | 5 martie 2021

Așa cum este înțeleasă de către cei mai mulți dintre noi, abraziunea dentară este acea afecțiune în urma căreia dinții se tocesc, își pierd forma naturală și devin mai sensibili. Precum orice altă afecțiune de la nivelul danturii, abraziunea dentară necesită o atenție sporită. Atunci când nu este descoperită și tratată la timp, aceasta poate duce chiar și la pierderea definitivă a dinților naturali. Haideți să aflăm împreună ce este cu adevărat abraziunea dentară, care sunt cauzele apariției acesteia, care sunt primele simptome pe care le putem resimți, dar și cum o putem trata și preveni.

Ce este abraziunea dentară?

În termeni generali, abraziunea dentară reprezintă un tip de uzură dentară, care presupune pierderea substanței dure de la nivelul dinților. Atunci când vine vorba despre abraziunea dentară, cele mai multe persoane se referă la aspectul tocit al dinților și evocă probleme precum: dinți scurți, uzați, fără vârf, fără contur, retezați, măcinați sau ciobiți. Medicii stomatologi explică faptul toate acestea reprezintă simptome diferite ale celor 4 categorii principale în care este clasificată uzura dentară. Acestea diferă atât din punct de vedere al cauzelor, cât și al simptomelor. Astfel, uzura dentară cuprinde: atriția dentară, abfracția dentară, eroziunea dentară și abraziunea dentară.

Abraziunea dentară se manifestă prin pierderea smalțului dentar și prin apariția așa numitelor „lacune de dentină”. Acestea apar sub forma unor „pete” de culoare galbenă, stratul de sub smalț fiind expus în întregime. „Abraziunea dentară poate sa fie grad 1, grad 2 și grad 3. Gradul 1 este reprezentat de afectarea smalțului dintelui, gradul 2 este reprezentat de afectarea dentinei, iar gradul 3 este considerat atunci când dinții sunt afectați într-o foarte mare măsură, când devin resturi radiculare. De cele mai multe ori, atunci când abraziunea dentară evoluează și ajunge să fie de grad 3, există posibilitatea pierderii definitive a dinților”, explică Dr. Laura Apostol, medic dentist în Cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu.

Abraziunea dentară nu afectează un singur dinte, ci și vecinii acestuia. Tendința naturală a dintelui este aceea de avea dinți vecini – stânga, dreapta, sus, jos – în funcție de caz.  Atunci când un dinte pierde din substanță, adică atunci când apar goluri, ceilalți dinți vecini încearcă să acopere spațiul liber și se înclină pentru a-și întâlni dintele vecin.

Principalele cauze ce duc la uzura dinților

Așa cum am văzut, pierderea formei naturale a dinților sau tocirea acestora poate provoca complicații severe și poate duce chiar la nevoia extracției dentare. Una dintre cauzele care ar putea duce la apariția uzurii dinților este bruxismul, care se manifestă prin scrâșnirea involuntară a dinților în timpul somnului. Bruxismul nu este neapărat o boală, ci mai degrabă un obicei. Atunci când scrâșnirea dinților devine un obicei zilnic duce la apariția fisurilor la nivelul smalțului dentar, la modificarea formei și la tocirea dinților și măselelor.

O altă cauză a apariției uzurii dentare poate să fie reprezentată de obiceiurile vicioase, precum consumul excesiv de semințe, rosul unghiilor, folosirea scobitorilor, desfacerea capacelor de la sticlă cu ajutorul dinților etc. În termeni medicali, toate acestea reprezintă cauze ale atriției dentare. În unele cazuri, ticurile profesionale implică contactul dinților cu diverse corpuri străine, de exemplu, instrumentele muzicale de suflat. Ei bine, în timp, persoanele în cauză pot observa uzura la nivelul dinților.

Consumul de băuturi sau alimente foarte acide (băuturi carbogazoase, citrice etc.) poate provoca leziuni la nivelul dinților. În termeni medicali, acestea sunt considerate cauze ale eroziunii dentare. De asemenea, pacienții care suferă de boli digestive precum refluxul gastroesofagian se pot confrunta cu leziuni tipice și lipsă de substanță la nivelul dinților.

Simptome pentru abraziunea dentară

Sensibilitatea dentară reprezintă unul dintre primele simptome ale abraziunii dentare. Atunci când afecțiunea nu este tratată, sensibilitatea dinților se poate transforma în durere. Durerea apare atunci când dentina este expusă asupra stimulilor exteriori. În unele cazuri, se poate ajunge și la pierderea nervului dintelui. Desigur, abraziunea dentară poate fi recunoscută de către pacient în momentul în care smalțul dentar este îndepărtat de afecțiune, lăsând astfel să fie expuse toate celelalte straturi dentare.

Care este tratamentul pentru abraziunea dentară?

Tratamentul pentru abraziunea dentară poate să fie de două tipuri: preventiv și conservator. Tratamentul preventiv se realizează în stadiul incipient, de exemplu dacă principala cauză a afecțiunii este bruxismul, atunci medicul va recomanda pacientului purtarea unei gutiere dentare, care are rolul de a proteja smalțul dinților. Tratamentul conservator este necesar atunci când integritatea dintelui este pierdută. Se pot realiza obturații din material compozit, adică se pot pune plombe dentare sau se pot realiza lucrări protetice (coroane dentare). Tratamentul necesar se recomandă strict de către medicul stomatolog în funcție de evoluția afecțiunii. Există și cazuri în care dinții nu pot fi salvați de către medicii stomatologi. De cele mai multe ori, extracția este necesară atunci când afecțiunea ajunge să afecteze nervul dintelui.

Când este necesară vizita la medicul dentist?

Vizita la medicul stomatolog este necesară oricând observi că unul sau mai mulți dinți nu mai au înălțimea și lățimea inițială. De asemenea, este recomandat să ceri ajutorul medicului stomatolog atunci când simți sensibilitate dentară. Cu cât ajungi mai repede în cabinetul de medicină dentară, cu atât tratarea afecțiunii dentare este mai ușoară și mai puțin costisitoare. Tocmai pentru a depista din timp orice tip de problemă de la nivelul cavității orale, medicii stomatologi recomandă vizitele regulate, din 6 în 6 luni. În urma consultului stomatologic și a discuției cu medicul dentist vei putea stabili care este cel mai potrivit plan de tratament.

Abraziunea dentară trebuie tratată cu la fel de multă seriozitate precum orice altă afecțiune dentară. Pune sănătatea pe primul loc și bucură-te de o dantură sănătoasă și frumoasă pentru cât mai mult timp. Dacă ești în căutarea unei echipe de medici stomatologi, care pune sănătatea dentară pe primul loc, te așteptăm cu drag la Clinicile Dentare Dr. Leahu. Pentru programări și informații suplimentare ne poți contacta la numărul de telefon 021 91 34.