• ro

Afte bucale. Simptome, cauze și tratament

Medic dentist care examinează un pacient cu afte bucale
Vizita regulată la medicul stomatolog și un stil de viață sănătos pot reduce incidența problemelor orale, printre care și aftele

De: | Etichete: , , , , , , , , | Comentarii: 0 | 13 august 2019

Aftele bucale, denumite și ulcerații aftoase sau stomatită aftoasă, sunt mici leziuni care se dezvoltă în țesuturile moi din cavitatea bucală sau la baza gingiilor. Aceste mici ulcerații, leziuni sau afte bucale sunt de obicei foarte dureroase, nu sunt contagioase, însă cauzele lor nu sunt complet cunoscute.

Cele mai multe afte bucale se vindecă de la sine, chiar și fără tratament, în maximum o săptămână sau două. Igiena dentară riguroasă, dar și vizita periodică la medicul stomatolog te pot ajuta să previi apariția aftelor, dar și să eviți eventualele complicații. Dacă observi apariția unor afte bucale mai mari sau care nu se vindecă, atunci trebuie să ajungi urgent la medicul stomatolog.

Simptomele aftelor bucale

Cele mai multe afte bucale sunt rotunde sau ovale, de culoare albă sau galbenă în centrul leziunii și contur roșu. Se pot forma în gură în diverse locuri: sub limbă, pe interiorul obrajilor sau al buzelor, dar și la baza gingiilor.

Primele simptome pot apărea chiar înainte să observi leziunea propriu-zisă: ușoare furnicături sau senzație de arsură. Odată cu ulcerația apar de obicei dureri sau usturimi care afectează masticația sau chiar vorbirea.

Tipuri de afte bucale

Afecțiunea se poate manifesta sub mai multe forme, iar cele mai cunoscute dintre acestea sunt aftele bucale minore, majore și herpetiforme, iar în funcție de tip, perioada de vindecare poate varia de la câteva zile la câteva luni.

Aftele bucale minore

Sunt mici leziuni cu dimensiunea de până la un centimetru, cu formă ovală și contur roșu și se vindecă în maximum două săptămâni fără să lase cicatrici.

Aftele bucale majore

Sunt de dimensiuni mai mari și mai adânci, au formă rotundă și contur bine definit, dar pot avea și formă neregulată dacă sunt foarte mari. Pot fi foarte dureroase, se vindecă în aproximativ o lună și pot lăsa cicatrici.

Aftele bucale herpetiforme

Reprezintă un tip de aftă bucală cu incidență rară și de obicei se dezvoltă la vârste mai înaintate, însă nu sunt provocate de infecția cu virusul herpetic. Denumirea lor vine însă de la asemănarea cu herpesul. Aceste afte apar ca grup de ulcerații mici,

între 10 și 100 de leziuni, care se pot uni într-o singură mare ulcerație. Au contur neregulat și se vindecă în 7-15 zile, fără a lăsa cicatrici.

Cauzele apariției aftelor bucale

Deși cauzele care duc la formarea aftelor bucale nu sunt complet elucidate, studiile au arătat că acestea sunt de obicei provocate de un cumul de factori, iar apariția lor poate fi recurentă la unele persoane.

Printre potențialii factori ai ulcerațiilor aftoase se numără:

• Leziuni minore apărute în urma unor lucrări dentare, periajul prea energic sau mușcarea obrazului
  • Pasta de dinți sau apa de gură, care conțin lauril sulfat de sodiu
  • Sensibilitatea la anumite alimente, cum ar fi ciocolată, cafea, căpșuni, ouă, nuci, brânză și alimente picante sau acide
  • O dietă săracă în vitamina B12, zinc, acid folic și fier
  • Reacții alergice la anumite bacterii din cavitatea bucală
  • Helicobacter Pylori, bacteria care provoacă ulcerul gastric
  • Modificările hormonale din timpul menstruației
  • Stresul

Stomatita aftoasă (afte bucale) poate apărea și pe fondul altor suferințe precum:

• Boala celiacă – o afecțiune gastrointestinală cauzată de intoleranța la gluten
  • Boala Crohn
  • Probleme ale sistemului imunitar
  • HIV/ SIDA

Afte bucale – copiii au factor de risc mai mare

Orice persoană poate dezvolta afte bucale, însă persoanele cele mai predispuse sunt copiii și adulții de până la 40 de ani, în special femeile. Persoanele cu afte recurente au de obicei un istoric în familie cu această afecțiune. Aceasta poate fi cauzată de factori ereditari, dar și de mediul în care trăiesc și din care fac parte anumite alimente sau alergeni.

Cum putem preveni apariția aftelor bucale

Deși apariția ulcerațiilor aftoase este greu de împiedicat, un anumit stil de viață poate reduce numărul și frecvența acestora. Iată ce trebuie să faci:

• O igienă orală riguroasă – periajul regulat al dinților după fiecare masă și utilizarea aței dentare o dată pe zi sunt obiceiuri care îți vor păstra cavitatea bucală curată și fără resturi de alimente ce pot provoca afte. De asemenea, utilizează o periuță de dinți delicată (soft sau super soft), pentru a evita iritarea gingiilor și a altor zone din gură, atunci când te speli pe dinți.
  • Atenție la mâncare – încearcă să eviți alimentele care îți irită mucoasa bucală: nuci, chipsuri, covrigei crocanți, anumite condimente, alimentele foarte sărate, fructele cu aciditate mare, precum ananas, portocale sau grapefruit sau alte alimente la care ești sensibil sau alergic.
  • Vizitează medicul stomatolog periodic – pe lângă detartrajul și periajul profesional care se fac la fiecare 6 luni, la indicația medicului, și care te pot ajuta să-ți menții sănătatea orală, dacă ai aparat dentar, necesitatea vizitelor la medicul stomatolog este și mai mare. Mici ajustări ale brackeților (în cazul în care porți un aparat dentar cu brackeți) pot ajuta la reducerea riscului iritării mucoasei bucale și, implicit, la apariția unei afte.
  • Redu stresul – dacă ulcerațiile de la nivelul cavității bucale par să fie legate de stresul de zi cu zi, încearcă să îl reduci și să te relaxezi mai mult.

Când trebuie să mergi la medic

Deși nu reprezintă o urgență medicală, aftele bucale pot evolua în cazuri rare, iar disconfortul accentuat trebuie să te trimită la medicul stomatolog. Iată la ce trebuie să fii atent:

• Afte neobișnuit de mari
  • Afte recurente și dese
  • Afte persistente (mai mult de două săptămâni)
  • Ulcerații care se extind pe buze
  • Durere pe care nu o poți alina prin metode de igienă orală
  • Dificultăți la consumarea alimentelor
  • Febră mare ce coincide cu apariția aftelor

Diagnosticul aftei bucale

În general, nu sunt necesare investigații amănunțite pentru afte. Medicul stomatolog va face o examinare și va observa ulcerațiile. În cazul în care leziunile sunt severe sau nu se vindecă, medicul va prescrie teste suplimentare, în funcție de aspectul acestora.

Afte bucale – tratament

Deși aftele bucale (ulcerațiile aftoase) se vindecă de la sine, anumite soluții sunt necesare pentru a reduce simptomatologia extrem de supărătoare a leziunilor.

Tratament clasic

Printre metodele de tratament se numără apa de gură, care poate ajuta la reducerea durerii și a inflamației. Medicul stomatolog poate prescrie apă de gură cu clorhexidină, pe care o vei găsi în farmacii. Aplicațiile locale cu soluții speciale precum glicerina boraxată, dar și antibiotice pot fi de folos, însă doar la indicația medicului dentist.

Tratament naturist

Cele mai simple tratamente naturiste pentru aftele bucale sunt ceaiurile din diverse plante, care se folosesc sub formă de gargară. Busuiocul, cimbrișorul, coada șoricelului, levănțica, morcovul, mușețelul, nalba, pătlagina sau salvia sunt excelente remedii naturiste ce pot reduce durerile și inflamația provocate de ulcerații aftoase. Gargara cu ceai preparat din unul sau mai multe plante se face de mai multe ori pe zi, preferabil după masă.

Ești în căutarea unor medici profesioniști, care să pună pe primul loc sănătatea ta? Programează-te la numărul de telefon 0219134! Rețeaua Dr. Leahu cuprinde astăzi opt clinici, cinci în București, una în Pitești, una în Timișoara și una în Turda.