• ro

Alveolita postextracțională. Cauze și tratament

Tânără cu durere de măsea, care ține mâna pe obraz
Extracțiile dentare sunt uneori necesare, atunci când dintele nu mai poate fi salvat. Măsurile de prevenție pot ajuta la evitatea alveolitei postextracționale

De: | Etichete: , , , , , , | Comentarii: 0 | 27 august 2019

Chiar dacă nu este o soluție de dorit, extracția dentară este uneori necesară. Un dinte sau o măsea cu carii foarte adânci sau care sunt rupte poate necesita extracția, pentru a elimina infecția. În unele cazuri, când anumite condiții nu sunt îndeplinite, se poate întâmpla ca extracția să declanșeze o altă afecțiune, numită alveolită sau alveolită postextracțională.

Alveolita postextracțională este o complicație specifică extracției dentare, care poate apărea în procesul de vindecare de după intervenția chirurgicală. Această complicație poate apărea din cauza desprinderii cheagului de sânge (prima etapă a procesului de vindecare), în urma unei infecții locale, a unei igiene locale necorespunzătoare sau a unor factori care țin de sistemul plasmatic.

Tipuri de alveolită postextracțională

Alveolita poate fi de două feluri: alveolită uscată și alveolită umedă.

Alveolita uscată (”dry socket”)

Reprezintă un proces osteitic localizat la nivelul alveolei postextracționale, cel mai frecvent la pacienții cu reactivitate imunitară redusă. Culturile recoltate din alveolele uscate indică o floră bacteriană saprofită. Cel mai important mecanism patologic este reprezentat de liza (dizolvarea) cheagului, în urma acțiunii fibrinolitice inițiate de osul alveolar și, posibil, datorită salivei, asociată cu flora orală saprofită.

Alveolita umedă

În literatura francofonă se descrie și o formă de alveolită umedă. Această entitate clinică nu se regăsește în prezent în literatura de specialitate pe plan internațional.

Din punct de vedere clinic și anatomo-patologic, alveolita umedă reprezintă acumularea de țesut de granulație în exces la nivelul alveolei postextracționale, manifestată clinic prin durere moderată, prezența unui cheag exuberant, murdar, fetid (suprainfectat), care uneori poate lua aspect de polip gingival.

Alveolita postextracțională – simptome

Simptomatologia este dominată de fenomene dureroase intense, care apar la 2-3 zile postextracțional și care nu sunt ameliorate decât parțial prin medicația antialgică uzuală.

• Febră
  • Ganglioni inflamați
  • Miros neplăcut al gurii
  • În alveolita uscată, intraalveolar se observă pereții osoși uscați, fără tendință de sângerare
  • În alveolita umedă, gingivomucoasa este inflamată, congestionată, iar intraalveolar se poate constata prezența de resturi radiculare, sechestre osoase, corpi străini, margini osoase neregulate. La palpare, pereții osoși sunt moi, osteitici.

Cauzele alveolitei postextracționale

• Extracții laborioase, cu traumatizări ale mucoasei și ale pereților osoși
  • Persistența unor eschile osoase sau a unor fragmente dentare în alveolă care întârzie procesul normal de vindecare
  • Infecții preexistente acute sau cronice
  • Aplicarea intraalveolar a unor substanțe cu rol antiseptic sau hemostatic care interferează cu organizarea cheagului
  • Pansament compresiv intraalveolar prelungit
  • Tulburări vasomotorii regionale datorate atât traumatismului operator, cât și acțiunii vasoconstrictorilor utilizați
  • Activitate fibrinolitică crescută, ca rezultat a unei infecții acute, a inflamării spațiului medular osos sau a altor factori. Aceasta va duce la absența cheagului și la expunerea osului la mediul septic oral.

Tratament pentru alveolita postextracțională

Medicația și procedurile sunt diferite în cazul celor două tipuri de alveolită.

Tratament pentru alveolita uscată

Tratamentul este în principal simptomatologic (antialgic, biostimulator nespecific).

Irigațiile alveolei cu soluții slab antiseptice, chiuretajul alveolar, precum și aplicarea de conuri cu antibiotice și anestezice locale ameliorează simptomatologia dureroasă, dar primele semne de vindecare apar lent, progresiv, în aproximativ 10-14 zile de la apariția simptomatologiei dureroase.

Tratament pentru alveolita umedă

Tratamentul constă în chiuretajul alveolar. Aplicarea în alveolă a conurilor cu antibiotice și anestezice locale poate ameliora simptomele. Suplimentar este necesar controlul simptomatologiei dureroase prin administrarea de antialgice și antiinflamatoare nesteroidiene uzuale. Antibioterapia nu se impune decât atunci când apar fenomene infecțioase generale (reacție febrilă, etc).

Vindecarea întârziată a alveolitei

Factorii care influențează vindecarea întârziată a plăgii postextracționale sunt:

• Dehiscența plăgii
  • Boli generale asociate și medicația cronică specifică acesteia
  • Malnutriția
  • Radioterapia
  • Vârsta pacientului

Dehiscența plăgii

Dehiscența (deschiderea) plăgii este cauzată în general de anumite erori de tehnică operatorie. Sutura în tensiune a lamboului duce la ischemie locală a marginilor plăgii, urmată de necroză tisulară și dehiscență. De asemenea, realizarea unor noduri prea strânse sau prea apropiate favorizează ischemia.

Medicația cronică specifică unor boli asociate

Anumite medicamente influențează vindecarea. Astfel, citostaticele, anticoagulantele și glucocorticoizii întârzie vindecarea plăgii postextracționale. Hormonii de creștere și vitaminele A și C favorizează și grăbesc vindecarea. Administrarea postextracțională de antiinflamatoare steroidiene poate încetini vindecarea plăgii.

Malnutriția

Malnutriția este cel mai important factor implicat în vindecare întârziată, în special la persoanele în vârstă. Pentru vindecarea plăgilor, este important aportul de proteine, carbohidrați, grăsimi, vitamine, minerale.

Sfaturi pentru evitarea alveoitei postextracționale

• Pansamentul se menține aproximativ o oră (sau cât indică medicul stomatolog)
  • Se evită clătirea gurii, pentru a împiedica eliminarea cheagului de sânge
  • Se evită alimentele fierbinți
  • Se evită alimentele tari

Igiena orală poate fi reluată a doua zi, evitând însă dislocarea cheagului de sânge din zona extracției.

După extracția dentară și vindecarea alveolitei postextracționale, în cazul în care aceasta apare, medicul stomatolog va recomanda înlocuirea dintelui lipsă cu o coroană dentară sau cu un implant. Pentru un diagnostic corect și un tratament sub îngrijirea unor medici profesioniști, vizitează-ne la Clinicile Stomatologice Dr. Leahu din București, Pitești, Timișoara și Turda. Programează-te la numărul de telefon 021.9134!