Boala parodontală – una dintre cele mai întâlnite complicații la pacienții români

De: | Etichete: , , , , , , | Comentarii: 0 | septembrie 13th, 2017

Parodontoza afectează cu aproximație 80% din populația României, țara noastră aflându-se printre primele locuri în clasamentul cu cele mai multe boli de acest gen din Europa. În speranța de a informa cât mai bine pacienții, trei dintre cei mai buni medici dentiști specializați în parodontologie ne vor oferi cele mai sigure și clare informații.

Ce este boala parodontală?

Dr. Cristina Berechet: “Bolile parodontale reprezintă un grup de afecțiuni, care presupun inflamarea gingiei din jurul dinților și în timp afectarea sa, având o cauză principal microbiană a osului care susține dintele în anveolă. Un dinte perfect sănătos poate să dezvolte în timp o leziune, care să-i pună stabilitatea în pericol. Primele semne pe care pacientul le poate observa sunt sângerările gingivale. Deoarece această afecțiune nu doare este câteodată destul de greu să o identificăm în stadiile incipiente, iar odată ce boala parodontală își face apariția, legiunile netratate avansează. Pe fondul existenței unor afecțiuni generale,  care predispun către infecții, cum ar fi diabetul sau pe fondul existenței unor tratamente sau a unor lucrări, care nu sunt adaptate, boala parodontală poate să creeze probleme din ce în ce mai ample la nivelului osului care susține dintele și poate pune în pericol păstrarea dintelui sau a dinților pe arcade.”

Cum apare parodontoza?

Dr.Andra Călin explică cum avansează bacteriile în cavitatea bucală: “trebuie să avem în vedere că la o oră după ce ne spălăm pe dinți deja placa începe să se depună sub forma unei pelicule. În 24-48 de ore, deja placa bacteriană crește ca și grosime, iar la 30 de zile aceasta se transformă în tartru.”

Sfaturi pentru o igienă orală corectă:

Dr. Alisa Dide ne recomandă următoarele:

Periați dinții de două ori pe zi

• cu pastă de dinți cu fluor timp de cel puțin două minute, în special dimineața și înainte de culcare
  • periajul să se facă cu o perie cu perii moi, pentru că este cea mai bună pentru îndepărtarea plăcii și a resturilor dintre dinți. Periuțele cu capete mici sunt, de asemenea de preferat, deoarece pot ajunge mai bine în toate zonele gurii, incluzând dinții greu accesibili din spate.

Periuța de dinți electrică este o alternativă bună. Poate îndepărta mai bine placa dentară și resturile de pe dinți, în special pentru cei care au dificultăți la periaj sau care au o dexteritate manuală limitată

• periuța de dinți trebuie înlocuită atunci când apare uzura sau la fiecare trei luni, în funcție de circumstanțe. Este foarte important să schimbați periuțele de dinți după ce ați avut o răceală sau viroză, deoarece perii dentari pot reține germeni, care pot duce la reinfecție
  • după periere, periuța de dinți se lasă să se usuce în aer liber, pentru a ajuta la reducerea răspândirii germenilor
  • curățați dinții zilnic cu ață dentară sau cu un duș bucal, dar și cu alte instrumente precum perii interdentare, superfloss (pentru punți dentare), scobitori și dușurile bucale.
  • dușurile bucale au foarte multe avantaje: îndepărtează până la 99% din placa dentară din zonele tratate și sunt recomandate pacienților cu afecțiuni gingivale, lucrări dentare, care se întind pe mai mulți dinți, implanturi sau aparate ortodontice fixe (unde ața dentară nu este eficientă).

Clătiți cu apă de gură

• de două ori pe zi (dimineața după micul dejun și seara)
  • utilizați apă de gură, timp de 6 săptămâni, cu clorhexidină 0,2% și apoi folosiți apă de gură normală, pentru utilizare îndelungată, cu conținut de uleiuri esențiale: mentol, timol, salicilat de metil, eucaliptol sau Clorură de cetyl piridiniu
  • pentru pacienții fără afecțiuni gingivale: se recomandă utilizarea de apă de gură pentru utilizare îndelungată

Aplicați, pe gingii, geluri cu clorhexidină 0,2%

• după o igienă orală completă, aplicați de două ori pe zi cu o perie moale sau cu degetul pe gingii, masând ușor. Acesta trebuie utilizat după mese. Nu consumați alimente și băuturi decât după o jumătate de oră de la folosire. Pentru o mai bună eficiență se aplică noaptea (ultimul pas). Nu clătiți. Folosiți timp de 6 săptămâni.

Limitați numărul de gustări zilnice dintre mese și îndreptați-vă către produse alimentare fără adaos de zahăr

• alimentația săracă în nutrienți poate duce la afectarea gingiilor și apariția de carii dentare. Alimentele bogate în carbohidrați, zaharuri și amidon contribuie foarte mult la producerea de acizi care atacă smalțul dinților. În timp, acești acizi pot cauza smalțului dinților și duc la formarea de carii dentare.
  • dacă mâncați alimente bogate în zahăr sau amidon, încercați să le consumați în timpul meselor, nu între mese, pentru a evita alimentele care devin lipicioase pe dinți, deoarece acestea pot produce mai multă placă dentară. Producția de salivă crește în timpul meselor, ceea ce poate ajuta la spălarea resturilor dintre dinți și acizilor din gură.
  • includeți în mesele zilnice: legume, fructe, nuci, semințe, carne provenită de la animale hrănite cu iarbă, ouă, produse lactate fără adaos de zahăr sau arome etc.

Vizitați medicul dentist la fiecare șase luni

• pentru o examinare orală: pentru prevenirea bolilor gingivale, a problemelor dentare și a cancerului oral (Velscope) și pentru curățarea profesională (detartraj cu ultrasunete, periaj profesional, airflow).

Pentru mai multe detalii aici:

close-link
Abonează-te și primești
automat e-book-ul!

Cum faci ca prichindelul tău
să aibă dinți sănătoși?

Sfaturi Practice

Abonează-te la newsletter și primești
GRATUIT e-book-ul nostru!
close-link