• Română
it fr

Caria de colet. Cauze, tratament, prevenție

medic care realizeaza un tratament stomatologic pentru caria de colet
Caria de colet este o afecțiune dentară ce se poate trata doar de către medicul stomatolog.

De: | Etichete: , , , , , , | Comentarii: 0 | 29 ianuarie 2021

Caria de colet este o afecțiune des întâlnită de către medicii stomatologi. Ca orice alt tip de carie dentară, aceasta poate avea cauze diverse și poate provoca probleme complexe atunci când nu este tratată la timp. Află din articolul următor ce este de fapt caria de colet, cum se diferențiază față de alte tipuri de carii dentare, de ce apare, dar și cum o poți trata și preveni.

Ce înseamnă caria de colet?

Caria de colet este acea carie dentară care apare la baza dinților, în imediata apropiere a gingiei. Așa cum am mai văzut atunci când am vorbit despre structura unui dinte, știm că acesta este format din coroana dentară, partea vizibilă a dintelui, și rădăcină, partea care are rolul de a poziționa dintele în alveolă. Între coroană și rădăcină există o zonă intermediară pe care medicii o numesc „colet”. Astfel, atunci când o carie dentară se formează pe suprafața coroanei, foarte aproape de gingie, este denumită carie de colet. În cele mai multe cazuri, coletul dentar adăpostește joncțiunea smalț-cement. De aceea, caria de colet este mai periculoasă pentru sănătatea dintelui. Aceasta poate afecta într-un timp scurt smalțul, dentina și cementul dintelui.

Ca orice tip de carie dentară, caria de colet poate să apară în primul rând din cauza igienei orale incorect realizate. Acumularea plăcii bacteriene și a tartrului dentar pe suprafața dinților duce la apariția cariei dentare. Un factor de risc pentru apariția cariei de colet este reprezentat de forța necontrolată aplicată asupra danturii. Bruxismul reprezintă o astfel de forță. Scrâșnirea dinților în timpului zilei sau în timpul somnului și încleștarea maxilarului are repercusiuni asupra smalțului dentar. Cariile de colet pot evolua mai repede atunci când smalțul dentar este afectat. De asemenea, un alt factor care implică o forță mare aplicată dinților este reprezentat de periajul dentar incorect.

Acesta trebuie să fie realizat cu o periuță de dinți cu peri moi, care să nu rănească gingia sau structurile dintelui, cu mișcări ușoare, realizate de la gingie spre vârful dintelui. Niciodată nu trebuie să realizezi mișcări orizontale deoarece acestea nu fac decât să introducă resturile alimentare în spațiile dintre dinți și să crească riscul apariției cariilor dentare.

Simptomele cariei de colet

Simptomele pentru caria de colet nu sunt diferite față de cele ale altor tipuri de carii dentare. Cu cât o carie de colet evoluează mai mult în profunzime, cu atât ajunge mai repede la dentină. Astfel, apare durerea resimțită de către pacient. Durerea poate să apară atât în timpul periajului, cât și la contactul cu alimente reci sau dulci.

Este foarte posibil să nu observi cariile dentare atunci când ele se formează pe suprafața dinților. De cele mai multe ori, caria de colet este observată atunci când își mărește dimensiunea sau atunci când provoacă sensibilitate dentară la diverși stimuli. Cu toate acestea, există câteva indicii ce evidențiază prezenţa unei carii de colet: inflamaţia sau retracţia marginii gingivale, prezența unor pete de culoare brun-maronie, hipersensibilitate locală și dureri la periaj sau în timpul consumului unor alimente dulci, fierbinți sau reci.

Caria de colet arată precum o pierdere a substanței dintelui. Adică, poți observa cum dintele este măcinat în imediata apropiere a gingiei. Medicul stomatolog poate detecta cu ușurință acest tip de carie dentară încă din stadiul incipient și îți poate recomanda o opțiune de tratament cât mai potrivită pentru tine. De aceea, este foarte important să te prezinți în cabinetul de medicină dentară imediat ce observi primele semne ale unei carii dentare.

Care este tratamentul cariei de colet?

La fel cum se întâmplă și în cazul altor tipuri de carii dentare, tratamentul potrivit este recomandat de către medicul stomatolog în urma unui consult. De asemenea, este posibil ca medicul să aibă nevoie de o radiografie dentară pentru a putea diagnostica corect caria de colet. În unele cazuri, caria de colet se află sub anumite restaurări protetice sau sub tartrul dentar. Astfel, o radiografie dentară ajută foarte mult în ceea ce privește diagnosticarea corectă. Așadar, primul pas în tratarea unei carii de colet este reprezentat de controlul clinic și radiologic.

Caria de colet este o carie simplă, astfel tratamentul necesar este asemănător cu cel al altui tip de carie dentară. Este necesar să fie curățat foarte bine locul în care aceasta a apărut pentru a îndepărta țesutul bolnav. Ulterior este necesar ca zona să fie umplută cu material compozit, adică să fie aplicată o plombă.

Atunci când medicul stomatolog realizează o obturație pentru o carie de colet, adică o umplere a cavității cu material compozit, este foarte important ca acesta să ofere o atenție deosebită finisării marginilor. Dacă materialul compozit este lăsat nefinisat, marginile pot agresa gingia, o pot zgâria și pot forma spații în care se acumulează placă bacteriană și resturi alimentare.

Cum să previi caria de colet?

Igiena orală corect realizată este unul dintre cei mai importanți pași pe care poți să îi faci pentru a preveni afecțiunile orale. Așa cum am văzut, periajul greșit este o cauză a apariției cariei de colet, dacă nu este realizat cu mișcări verticale, poate favoriza depozitarea plăcii bacteriene. Este recomandat ca periajul dentar să fie realizat de cel puțin 2 ori pe zi, dimineața și seara. De asemenea, este recomandată utilizarea aței dentare și a apei de gură pentru a îndepărtarea plăcii bacteriene și a resturilor alimentare din locurile greu accesibile periuței de dinți.

Vizitele regulate la medicul stomatolog, la fiecare 6 luni, reprezintă un alt pas important în ceea ce privește prevenția cariei de colet. Atunci când consultul stomatologic devine o rutină în viața ta, este mult mai ușor să depistezi cariile dentare în stadiu incipient. Astfel, medicul stomatolog poate realiza la timp un tratament potrivit, oprind din evoluție afecțiunea dentară.

Dinții cei mai predispuși la apariția cariei de colet sunt caninii, incisivii, dar și premolarii. Atunci când nu mergi la medicul dentist la timp, iar caria de colet nu este depistată și tratată corespunzător, aceasta poate provoca complicații grave la nivelul dintelui. O mică afectare a smalțului dentar se poate transforma într-un timp foarte scurt într-un proces carios complex.

Caria de colet poate fi prevenită și printr-o alimentație echilibrată. Reducerea consumului zilnic de carbohidrați, de băuturi carbogazoase, de dulciuri și alimente lipicioase este indicată. Nu este neapărat importantă cantitatea consumată, cât este importanta frecvența consumării lor și dacă realizăm sau nu periajul dentar după consumul acestora. Dacă este posibil, este util să realizezi periajul dentar după fiecare masă tocmai pentru a nu lăsa resturile alimentare în contact cu dinții pentru o perioadă lungă de timp.