• Română

Ce este abcesul dentar și cum se tratează?

Medic si asistenta care efectueaza un tratament pentru abces dentar
Tratamentul abcesului dentar poate fi diferit la fiecare pacient, în funcție de etapa afecțiunii

De: | Etichete: , , , , , , , , , | Comentarii: 2 | 28 martie 2017

Vizualizat de 63.288 utilizator/i

Abcesul dentar este o problemă cunoscută mai ales în cazul persoanelor care nu vizitează medicul dentist prea des, ci doar atunci când resimt durere sau disconfort. Abcesul dentar este o inflamație la nivelul danturii, cauzată fie de infecția nervului dentare (periapical), fie de cea a gingiei (parodontal). Iată ce înseamnă, mai exact, fiecare dintre ele și cum se tratează.

O să vorbim despre două tipuri de abces dentar:

• Periapical – situat la vârful rădăcinii dintelui și este provocat în general de infecția nervului dentar;
  • Parodontal – se prezintă de obicei sub formă de umflătură sau infecție la nivelul gingiei.

Cauzele abcesului dentar?

De cele mai multe ori, abcesul dentar apare din cauza acumulării de bacterii pe suprafața dinților și a gingiilor. În funcție de tipul abcesului dentar, cauzele apariției acestuia pot fi diferite.

Abcesul periapical apare atunci când bacteriile ajung să afecteze pulpa dentară. Acest lucru se poate întampla atunci când o carie ajunsă într-un stadiu avansat afectează nu doar coroana dintelui, ci și pulpa dentară.

Abcesul parodontal este cauzat în cele mai multe cazuri de către bolile gingivale, de exemplu: boala parodontală. De asemenea, acest tip de abces apărut pe suprafața gingiei poate fi rezultatul unei leziuni.

Ce este abcesul dentar periapical?

Abcesul dentar periapical apare de obicei, în urma unei carii, dar și în urma unei traume sau unui tratament de canal efectuat incorect. În momentul în care caria avansează și ajunge la pulpa dentară, bacteriile pot traversa rădăcina dentară și pot ajunge în zona apexului. Aici bacteriile interacționează cu țesuturile, acest lucru ducând la inflamație și infecție.

Abcesul dentar periapical poate fi destul de dureros și de periculos deoarece, dacă nu este tratat corespunzător,  se poate extinde la alte țesuturi de la nivelul capului și gâtului, provocând probleme complexe.

Simptome

Abcesul dentar periapical poate fi reunoscut atunci când apare o durere intensă în jurul unui dinte. De cele mai multe ori, durerea apare atunci când ne așteptăm cel mai puțin și se intensifică atunci când abcesul nu este tratat la timp. De asemenea, simptome ale abcesului dentar pot fi:

• durerile extinse către ureche, maxilar sau gât;
  • durerile apărute în timpul masticației, ori la atingerea dintelui;
  • umflarea gingiei sau chiar a feței în zona respectivă;
  • respirația neplăcută;
  • sensibilitatea dentară;
  • apariția unei pungi de puroi la baza dintelui afectat;
  • schimbarea culorii dintelui;
  • atunci când abcesul a fost difuzat în zonele alăturate dintelui, pacientul poate dezvolta febră, frisoane, dureri de cap sau stare generală de disconfort.

Cum poate fi tratat?

Abcesul dentar periapical se tratează prin intermediul tratamentului endodontic (de canal). Acesta presupune îndepărtarea pulpei dentare și aplicarea unor substanțe dezinfectante pentru a elimina bacteriile și infecția. Apoi, canalele sunt obturate utilizând material biocompatibil și urmează a fi sigilate cu ajutorul unei coroane dentare. După curățarea și obturarea canalului, abcesul este drenat.

În cazul în care medicul endodont constată că dintele este mult prea afectat în urma infecției, se poate ajunge chiar și  la extracția acestuia. Dacă așteptați până în momentul în care situația se agravează, atunci există o posibilitate destul de mare să vă pierdeți unul sau mai mulți dinți afectați de infecție.

Ce este abcesul dentar parodontal?

Abcesul dentar parodontal este o infecție care se acumulează în pungile parodontale, adică în spațiul dintre gingia inflamată și dinte. Acest tip de abces apare în special în cazul pacienților care suferă de o boala parodontală, atunci când pungile din jurul dinților se închid.

Deși durerea provocată de acest tip de abces este mult mai mică decât în cazul abcesului dentar periapical, el poate provoca inflamarea gingiei și disconfort persoanei afectate. În foarte puține cazuri abcesul dentar parodontal poate declanșa simptome tipice infecției, cum ar fi febra.

Indiferent de intensitatea simptomelor prezente, nu trebuie să treceți cu vederea această afecțiune și este absolut necesar să vă prezentați la orice clinică stomatologică Dr. Leahu pentru a trata corespunzător abcesul dentar.

Simptome

Simptomele abcesului dentar parodontal pot fi asemănătoare cu cele ale abcesului dentar periapical. Astfel, putem simți durere în jurul gingiei, aceasta se poate extinde și intensifica odată cu trecerea timpului. Alte posibile simptome sunt următoarele:

• Inflamația apărută la nivelul gingiei;
  • Respirația și gustul neplăcut;
  • Apariția febrei;
  • Dificultatea la deschidere a gurii;
  • Sângerările gingivale;
  • Salivarea excesivă;
  • Durerile severe apărute în timpul masticației.

Tratament

Tratamentul stomatologic presupune drenarea infecției. Utilizând anestezic, infecția este drenată prin spațiul dintre dinte și gingie. În cazurile extreme în care boala parodontală este foarte avansată, singura soluție pentru a scăpa de infecție poate fi extracția dentară. De aceea, este recomandat să nu ignorati semnele care indică apariția unei infecții și mergeți imediat la medicul dentist pentru a va trata corespunzător.

De cele mai multe ori, abcesul dentar parodontal este tratat doar prin drenaj, nefiind necesară administrarea altor medicamente. Cu toate acestea, există și cazuri în care este necesară administrarea antibioticelor pentru a scăpa de infecția dentară.

Când devine abcesul dentar o urgență stomatologică?

O urgență stomatologică este reprezentată de o afecțiune orală ce poate pune în pericol sănătatea generală a organismului și care necesită un tratament imediat. Abcesul dentar poate deveni o urgență stomatologică atunci când acesta evoluează în apropierea osului maxilar sau mandibular și se extinde până la perforarea osului. Tratamentul de urgență stomatologică este reprezentat de incizia și drenarea colecției purulente, dar poate fi reprezentat și de extracția dintelui, după caz.

Cum poate fi prevenit abcesul?

Evitarea apariției afecțiunilor dentare se poate realiza în primul rând printr-o igienă orală corectă. Astfel, este necesar să realizăm periajul dentar de cel puțin două ori pe zi, după prima masă și înainte de culcare, dar și să utilizăm apa de gură și ața dentară pentru a ne asigura că toate resturile alimentare și bacteriile sunt îndepărtate.

Pentru a preveni abcesul dentar este foarte important să avem grijă să ne înlocuim periuța de dinți la fiecare trei luni pentru a evita contactul cu bacteriile ce se pot acumula pe suprafața acesteia, dar și să consumăm alimente sănătoase. Controlul regulat la medicul stomatolog, la fiecare 6 luni, este foarte important pentru prevenția oricărui tip de afecțiune orală.

Comentarii

2 thoughts on “Ce este abcesul dentar și cum se tratează?