• Română
it fr

Ce este tartrul dentar, de ce apare și cum poți scăpa de el?

medic dentist in dreapta si asistenta in stanga scaunul stomatologic in timpul unui consult pentru eliminarea tartrului dentar
Consultul stomatologic la fiecare 6 luni te ajută să previi apariția tartrului dentar.

De: | Etichete: , , , , , , | Comentarii: 0 | 22 aprilie 2021

Te întrebi ce este tartrul dentar și cum poate să îți afecteze sănătatea danturii? Ei bine, este foarte important să știi că apariția acestuia se află în strânsă legătură cu igiena orală realizată acasă și cu modul în care ai grijă de dinții tăi. Deși poate că nu îți vine să crezi, tartrul dentar poate influența apariția și dezvoltarea unor afecțiuni orale grave, tocmai de aceea este bine să știi care sunt opțiunile pe care le poți alege pentru a-l înlătura la timp, dar și cum să previi apariția acestuia în viitor.

Ce este și care sunt cauzele apariției tartrului dentar?

În cavitatea orală placa bacteriană se acumulează inevitabil, deoarece bacteriile se dezvoltă în gura noastră de fiecare dată când mâncăm sau bem. Deși periajul dentar și ața dentară sunt metode foarte eficiente pentru a înlătura placa bacteriană și resturile alimentare, acestea nu sunt curățate în totalitate, iar în timp, duc la apariția tartrului dentar.

„Placa bacteriană este reprezentată de o peliculă fină, un biofilm dentar, format în precădere din bacterii și reziduuri alimentare. Tartrul este o substanță dură, de culoare alb-gălbui sau maroniu, care se găsește pe suprafețele dentare atât supra, cât și subgingival. Tartrul reprezintă, de fapt, placă bacteriană mineralizată. În spațiile greu accesibile sau acolo unde placa bacteriană nu este îndepărtată corect, aceasta se calcifică în timp, transformându-se în tartru. Placa bacteriană ajunge la maturitate în 30 de zile, ulterior începe procesul de mineralizare sau calcificare, transformându-se în tartru”, explică Dr. Corina Ene, medic dentist în cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu.

Așadar, tartrul dentar apare atunci când placa bacteriană nu este în totalitate îndepărtată. Principalii factori care duc la apariția plăcii bacteriene sunt alimentația, PH-ul salivar și anumite afecțiuni sistemice. Cu cât acesta este lăsat pentru o perioadă mai lungă de timp pe suprafața dinților, cu atât riscul apariției afecțiunilor orale influențate de tartru este mai mare.

De ce tartrul dentar este periculos pentru dinți?

Gingivita este una dintre cele mai des întâlnite afecțiuni dentare, iar apariția acesteia este influențată de acumularea plăcii bacteriene și tartrului. Atât persoanele tinere, cât și cele în vârstă pot suferi de această afecțiune.

„Gingivita reprezintă inflamarea țesutului gingival, care este cauzată de acumularea plăcii bacteriene. Lipsa unei igiene corespunzătoare duce la formarea plăcii bacteriene în tartrul dentar, care are o acțiune mecanică iritativă asupra gingiei și produce astfel inflamația. Gingia își poate modifica forma, volumul sau culoarea, de la roșu la un roșu violaceu. Pacienții se pot confrunta cu o senzație de durere în timpul masticației, cu o senzație de usturime ori mâncărime sau cu durere la contactul cu alimentele fierbinți. De asemenea, pot apărea retracția gingivală și respirația urât mirositoare. Principalul simptom al gingivitei este însă reprezentat de sângerările gingivale”, explică Dr. Andra Culuri, medic dentist în cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu.

Placa bacteriană și tartrul dentar pot apărea atât în cazul adulților, cât și în cazul copiilor. Mai mult decât atât, copiii sunt mai predispuși acumulării acestora din cauza unei igiene precare și a unui consum exagerat de dulciuri, băuturi carbogazoase și carbohidrați. De aceea, este necesar un periaj dentar de cel puțin două ori pe zi și chiar după fiecare gustare.

„Pentru a îndepărta tartrul dentar și pentru a trata gingivita, este necesară o igienizare profesională, cu substanțe antiseptice aplicate local sau substanțe medicamentoase, antibiotice. În unele cazuri se indică chiar și antibiotic pe cale generală, pentru a reduce riscul infecțiilor”, completează Dr. Andra Culuri, medic dentist în cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu.

Cum poți să previi acumularea tartrului dentar?

Cele mai importante tehnici de prevenție dentară sunt periajul dentar realizat de două ori pe zi și folosirea aței dentare și a apei de gură pentru a îndepărta placa bacteriană. Tocmai pentru că, neîndepărtată la timp, placa bacteriană se acumulează pe suprafața dinților și se transformă în tartru, pe lângă metodele utilizate acasă, un rol foarte important în prevenția dentară îl are igienizarea dentară profesională realizată de către medicul stomatolog.

„Controlul stomatologic la fiecare 6-12 luni pentru realizarea acestei igienizări este extrem de important, însă trebuie să avem grijă și la alimentație. Placa bacteriană este preponderent formată din bacteriile și reziduurile alimentare. Astfel, dieta trebuie să conțină cât mai puțini carbohidrați, zaharuri, respectiv băuturi acidulate, alimente dulci lipicioase și, în general, să fie o alimentație bazată mult pe consumul de legume și fructe, care au rol și în auto-curățarea cavității orale și asupra aportului de vitamine foarte important pentru sănătate dentară”, explică Dr. Corina Ene, medic dentist în cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu.

Tratament pentru depunerile de tartru

Placa bacteriană se curăță și se elimină cu ajutorul unui periaj corect realizat acasă și a folosirii metodelor adjuvante de curățare, ață dentară și apă de gură. Spre deosebire de aceasta, tartrul dentar  nu se poate elimina decât în cabinetul stomatologic cu o igienizare profesională. Igienizarea profesională este o manoperă simplă, compusă din 3 tehnici de curățare, și anume: periajul profesional, detartrajul dentar și air flow-ul. Toate acestea au rolul de a curăța în profunzime cavitatea orală și de a îndepărta complet placa bacteriană și tartrul, mai ales din zonele greu accesibile periuței de dinți.

Cum poți elimina tartrul de pe dinți cu ajutorul detartrajului?

„Igienizarea dentară este o procedură de curățare a dinților cu ajutorul unei anse cu ultrasunete și apă. Este o procedură care nu provoacă durere în mod obișnuit, atunci când efectuăm detartrajul la 6 luni iar acele depozite de tartru nu sunt într-o cantitate sau un volum mare. Inițial, depunerile de tartru sunt îndepărtate cu o ansă cu ultrasunete. Acest procedeu este, de fapt, detartrajul dentar realizat cu ajutorul tehnologiei moderne. Procedeul este urmat de airflow, adică de aplicarea unui jet de bicarbonat de sodiu și apă pe suprafața dinților. Ulterior, se realizează periajul dentar profesional, care completează procedura de igienizare și oferă o senzație de prospețime. De obicei, pacientul care nu este bine informat în privința periajului dentar realizat acasă este învățat să efectueze corect manevrele de periaj și sfătuit să schimbe sau să modifice manevra de periaj tocmai pentru a putea controla mai bine acumularea și curățarea plăcii bacteriene și a tartrului dentar”, explică Dr. Corina Negrea, medic dentist în cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu.

De câte ori pe an este recomandat să îți faci un detartraj?

Pentru a evita dezvoltarea problemelor dentare sau agravarea celor existente, este necesar să vizitezi medicul stomatolog la fiecare 6 luni. Atât îndepărtarea plăcii bacteriene și a tartrului dentar, cât și prevenirea afecțiunilor orale pe care acestea le pot provoca pot fi prevenite cu ajutorul igienizării profesionale realizate în cabinetul medicului stomatolog. Contrar miturilor, detartrajul dentar este o procedură sigură, care oferă doar avantaje pacientului și îl ajută să își păstreze sănătatea și frumusețea danturii pentru cât mai mult timp.