• ro

Detartraj pentru dinți sănătoși. Totul despre detartraj

Tânără la stomatolog, în timp ce medicul îi face detartraj
Detartrajul este necesar pentru o dantură sănătoasă și frumoasă, iar procedura cu ultrasunete este una ușoară și rapidă

De: | Etichete: , , , , , , , | Comentarii: 0 | 22 martie 2019

Vizualizat de 3.724 utilizator/i

Din pricina igienei precare sau a obiceiurilor nesănătoase, așa cum este fumatul, pe dinții noștri se depune tartru. Acesta poate fi îndepărtat de medicul stomatolog printr-un proces numit detartraj. Acest procedeu stomatologic de îndepărtare a tartrului, dar și a plăcii bacteriene este, de obicei, însoțit de o altă tehnică numită periaj profesional, și se realizează în cabinetul dentistului.

În timp ce periajul obișnuit al dinților va fi util doar pentru suprafața dinților, detartrajul merge în profunzime. Dacă dentistul îți va sugera o astfel de procedură, este util să știi ce înseamnă și cum trebuie să te pregătești pentru aceasta.

Ce este placa bacteriană

Saliva și bacteriile din cavitatea bucală formează un strat subțire ce acoperă dinții. Atunci când mănânci, mici particule de mâncare sau zahăr pătrund în acest strat protector și se acumulează, formând placa bacteriană. Bacteriile din placa bacteriană pot provoca afecțiuni gingivale și carii. Periajul și utilizarea cu regularitate a aței dentare ajută la îndepărtarea unei părți importante a plăcii, însă nu întotdeauna complet.

Dacă ai gingii sănătoase, țesutul fixat foarte bine în jurul dintelui va ține placa bacteriană la distanță. Dacă suferi de o boală gingivală, placa bacteriană poate ajunge în spațiul dintre gingie și dinte, provocând probleme mai serioase.

Ce înseamnă detartraj

Detartrajul dentar este un tratament nedureros, o curățare mai profundă ce constă în îndepărtarea depozitului subgingival de tartru (substanță calcaroasă de culoare gălbuie sau negricioasă, care se depune pe coroana dinților), prin intermediul aparatului cu ultrasunete. De asemenea, placa bacteriană care provoacă afecțiuni dentare este, de asemenea, eliminată, cu ajutorul detartrajului.

Cum se face un detartraj

Detartrajul dentar profesional se poate realiza în două moduri: primul este cu instrumente acționate manual, iar cel de-al doilea cu ajutorul unora activate sonic sau ultrasonic și poartă denumirea de detartraj cu ultrasunete. Tartrul de pe dinți si din spațiile interdentare este îndepărtat cu grijă de medicul stomatolog.

Detartajul cu ultrasunete se face în siguranță și este o tehnică foarte ușor de tolerat de pacienți și cu traumatism mult redus, față de un detartraj tradițional. De asemenea, procedura este și mult mai rapidă decât cea clasică. Tratamentul este completat și de un periaj profesional, care netezește suprafețele, îndepărtează reziduurile plăcii bacteriene și ajută la o igienizare completă, fiind de asemenea, comodă și nedureroasă pentru pacient.

Cât durează un detartraj

O ședință de detartraj dentar durează între 15 și 60 de minute, în funcție de stadiul în care se află dantura pacientului, dar și de dimensiunea depunerilor de tartru. În cazul detartrajului cu ultrasunete, procedura durează 30 de minute, fiind mult mai rapidă și mai ușor de realizat decât metodele clasice.

Reguli și restricții după detartraj

Unii pacienți au o sensibilitate dentară mai accentuată. Tocmai de aceea, este indicat ca imediat după detartraj să nu consume alimente dulci sau reci. Sensibilitatea dispare de la sine la câteva zile după detartraj. De evitat sunt și alimentele care pot să rămână între dinți, precum nucile, migdalele sau chipsurile, dar și cele lipicioase care trebuie mestecate mai mult. Totodată, mâncărurile fierbinți sau foarte reci sunt și ele pe lista de alimente interzise după detartraj, deoarece este posibil să provoace durere.

Foarte important după un tratament de detartraj este să ai o igienă riguroasă a danturii, pentru a nu permite o formarea unei noi plăci bacteriene. Periajul regulat și corect și utilizarea aței dentare vor ține departe bacteriile, iar dinții și gingiile vor fi protejate mai mult timp. De asemenea, dacă ai probleme cu gingiile, detartrajul și o igienă bucală corespunzătoare vor ajuta la vindecarea acestora.

Detartraj – avantaje și dezavantaje

Ca orice procedură medicală, detartrajul are o mulțime de avantaje și un singur dezavantaj, dacă poate fi numit astfel. Printre avantaje se numără faptul că acesta ajută la curățarea dinților, previne cu succes apariția cariilor, îmbunătățește considerabil aspectul zâmbetului, înlătură mirosul neplăcut al gurii, reduce riscul apariției parodontozei și poate ajuta la descoperirea unor carii care nu sunt „la vedere”. Singurul inconvenient al detartrajului este că, în unele cazuri, pacienții pot resimți o ușoară sensibilitate la contactul cu lichide/alimente mai reci sau mai calde. Din fericire, acest disconfort dispare în câteva zile.

Detartrajul în timpul sarcinii

Igiena orală este la fel de importantă și pentru femeile însărcinate ca și pentru restul oamenilor. Medicii recomandă ca femeile însărcinate să efectueze un detartraj pe perioada sarcinii. Detartrajul se poate face și cu anestezie locală, dacă pacienta este sensibilă la durere. În plus, anestezia locală nu este interzisă în timpul sarcinii.

Cât de des trebuie realizat detartajul

Această procedură îmbunătățește aspectul dinților, ajută la descoperirea cariilor – care pot fi mascate de gingiile iritate de tartru și placă bacteriană – și reduce riscul apariției gingivitei, a parodontozei, dar și al altor boli ce pot afecta întreg organismul. Frecventa cu care trebuie efectuat detartrajul depinde de mai mulți factori, printre care alimentația, vârsta sau pH-ul. Dacă mergi la controale regulate la medicul stomatolog, acesta îți va recomanda cea mai bună variantă pentru tine, pe baza evoluției tartrului. Astfel, frecvența detartrajului depinde de la persoană la persoană, iar indicațiile medicului sunt foarte importante. Doar vrei să ai un zâmbet îngrijit și seducător.