• ro

Durerea de gingie. Ce afecțiuni poate ascunde?

Durerea de gingie se trateaza in cabinetul stomatologic
Atunci când apare durerea de gingie este indicat să ne programam o vizită la medicul stomatolog.

De: | Etichete: , , , , | Comentarii: 0 | 6 decembrie 2019

Durerea de gingie poate apărea în momente extrem de nepotrivite și ne poate provoca un disconfort foarte mare, durerile pot apărea atunci când ne așteptăm cel mai puțin sau în urma unor semnale de alarmă pe care nu le-am recunoscut. Este important să știm ce afecțiuni se pot ascunde în spatele unor dureri ale gingiei și ce trebuie să facem pentru a avea o dantură sănătoasă.

Durerea de gingie – principalele cauze

Gingia este o parte foarte importantă a cavității orale, aceasta acoperă osul maxilar, fiind formată dintr-un țesut fibros, puternic vascularizat. O gingie sănătoasă este fermă și are culoarea roz, atunci când unele zone ale gingiei devin roșiatice, dureroase sau mai sensibile decât în mod normal, pacientul se confruntă cu o inflamație și trebuie să meargă la medicul stomatolog.

Dacă te întrebi care sunt cauzele care duc la inflamarea gingiei, atunci trebuie să știi că unul dintre cei mai mari inamici este placa bacteriană. Indiferent de cât de multă atenție am acorda igienei orale realizate acasă sau la cabinetul medicului stomatolog, placa bacteriană și tartrul apar inevitabil. Placa bacteriană este, de fapt, o peliculă compusă din bacterii, care se formează pe suprafața dintelui atunci când amidonul și zaharurile din alimente intră în contact cu bacteriile care există în mod natural în cavitatea orală. Dacă placa dentară nu este înlăturată zilnic de pe suprafața dinților, se strânge sub linia gingiei și formează tartrul, care face ca placa să fie și mai greu de îndepărtat, crescând riscul apariției afecțiunilor gingivale.

Un alt factor care este responsabil de inflamarea gingiei este fumatul. Indiferent de numărul țigărilor pe care le fumezi, nicotina acționează asupra vaselor de sânge din cavitatea bucală. Din această cauză, leziunile apărute la nivelul gingiilor se refac într-un timp mult mai îndelungat, modificările de la nivelul țesuturilor nu se pot apăra corespunzător.

Frica de medicul stomatolog este, de asemenea, una dintre cauzele apariției infecțiilor gingivale. Controalele stomatologice regulate ne mențin sănătatea orală și ne ajută să descoperim afecțiunile dentare în stare incipientă. Cu toate acestea, foarte puțini pacienți țin cont de acest lucru și ajung la control doar atunci când durerea este mult prea mare pentru a putea fi suportată. Trebuie să ținem cont de faptul că un control stomatologic nu provoacă durere sau disconfort, astfel nu trebuie să ne fie teamă! În timpul unui consult periodic, medicul realizează o igienizare profesională care are rolul de a îndepărta placa bacteriană și tartrul acumulate în zonele greu accesibile periajului realizat acasă. De asemenea, în cadrul unui astfel de control se face și o radiografie dentară digitală  pentru ca medicul stomatolog să poată identifica afecțiunile ce nu pot fi observate cu ochiul liber. Vizitele regulate la medicul stomatolog ne ajută să avem o sănătate orală bună.

Afecțiuni care au ca simptom durerea de gingie

Boala parodontală este una dintre cele mai cunoscute afecțiuni dentare ce duc la inflamarea gingiei. Această afecțiune rănește țesuturile cu rol de susținere a dinților și, de cele mai multe ori, pacienții ajung în situația în care sunt nevoiți să apeleze la implanturile dentare, dinții naturali fiind compromiși. Deși persoanele vârstnice sunt în unele cazuri cele mai predispuse bolii parodontale, această afecțiune nu ține cont de vârstă și, în egală măsură, poate afecta și tineri.

Boala parodontală apare atunci când igiena orală este neglijată, iar placa dentară și tartrul pătrund în spațiul dintre dinte și gingie. Alte cauze care pot duce la apariția acestei afecțiuni sunt diabetul, factorii genetici, hormonali sau psihologici, stilul de viață nesănătos, stresul și fumatul. Boala parodontală are trei faze: gingivita, parodontita superficială și parodontita profundă.

Gingivita

Gingivita se manifestă prin sângerări în timpul periajului dentar, miros neplăcut al gurii, dureri și mâncărimi ale gingiilor. Alte simptome ale gingivitei sunt culoarea roșiatică a gingiei sau umflarea acesteia, în stadiile avansate poate exista și acumularea locală de lichid. Afecțiunile gingiei cresc riscul apariției unor boli severe cum ar fi diabetul, afecțiuni ale inimii sau atacul vascular cerebral.

Cum putem preveni și trata gingivita?

Unul dintre cei mai importanți pași pentru menținerea unei danturi sănătoase, lipsite de afecțiuni dentare, este consultul stomatologic la fiecare 6 luni. Având în vedere faptul că principala cauză a gingivitei este placa bacteriană și tartrul, primul pas pentru tratarea acesteia este îndepărtarea straturilor de bacterii de pe suprafața dinților printr-un detartraj și un periaj profesional. Pentru a menține țesutul gingival sănătos trebuie realizat un periaj dentar corect și acasă, completat de utilizarea aței dentare și a apei de gură.

Parodontita

Parodontita, cunoscută și cu denumirea de boala parodontală sau parodontoză, apare atunci când există mobilitate la nivelul dinților, însoțită de sensibilitate exagerată la alimente și lichide reci sau calde.

Boala parodontală distruge țesuturile de susținere ale dinților deoarece placa dentară și tartrul rămân mai mult timp pe suprafața dinților și afectează mai mult țesutul gingival. Cu cât se acumulează mai multe bacterii, cu atât vor apărea infecții serioase, care pot duce la pierderea țesutului osos și, implicit, la pierderea dinților.

Cum tratăm durerile de gingie?

Din fericire, medicina a evoluat considerabil și, astăzi, există mai multe tipuri de tratamente pentru a opri sângerările și disconfortul adus de către afecțiunile gingivale. În timpul tratamentelor se curăță cât mai bine țesutul infectat și zonele inaccesibile periajului dentar. Există două tipuri de tratament care te vor scăpa de infecțiile de la nivelul gingiilor. În primul rând, putem vorbi despre tratamentul nechirurgical, care implică un detratraj dentar şi un periaj profesional, pentru a scădea numărul bacteriilor din cavitatea bucală și pentru eliminarea tartrului. Tot în cadrul acestui tratament, se realizează  chiuretajul subgingival în câmp închis, cu scopul de a scoate infecția și tartrul din zona afectată. Pentru confortul pacientului, această procedură se va realiza de către medicii dentiști exclusiv sub anestezie locală. La final, zona tratată este spălată cu soluții antiseptice, iar la nivelul gingiei se aplică, dacă este nevoie, substanțe medicamentoase.

În al doilea rând, putem vorbi despre tratamentul chirurgical. Acesta se realizează pentru acele persoane care se află într-un stadiu foarte avansat al bolii parodontale. Pentru a curăța zonele greu accesibile, medicul stomatolog va tăia gingia și va elimina tartrul depus în jurul rădăcinii dintelui. Desigur, această intervenție, se realizează doar sub anestezie locală.