Durerea după obturația de canal: de ce apare și câte tipuri există

Medic stomatolog in stanga, asistent medical in dreapta in cabinetul de medicina dentara
Durerea este absolut normală dupa realizarea tratamentului endodontic, iar dacă aceasta poate fi suportabilă, este bine să evităm și administrarea medicamentelor.

De: | Etichete: , , , , , , , | Comentarii: 0 | 13 mai 2022

Vizualizat de 3.841 utilizator/i

Durerea după obturația de canal este normală și nu trebuie să ne îngrijoreze. Un dinte care a fost tratat pe canal, iar nervul acestuia a fost scos, poate rămâne cu o sensibilitate timp de câteva zile sau chiar săptămâni. Ce trebuie să reținem este că dintele în sine nu doare, iar ceea ce provoacă sensibilități sunt țesuturile periodontale care înconjoară rădăcina.
În articolul următor vom afla ce înseamnă o obturație de canal și când trebuie realizată, dacă există durere după tratarea dinților pe canal și cum se efectuează în cabinet, de către medicul stomatolog, un astfel de tratament.

Ce este și cum se realizează obturația de canal?

Cu toții am auzit de obturație sau în termeni populari de plombă. Însă, ce înseamnă o obturație de canal? Ei bine, aceasta se referă la închiderea canalului radicular, adică a spațiului din interiorul dintelui, unde se află țesuturile de susținere și pulpa (nervul) acestuia. În momentul în care te confrunți cu dureri puternice ori sensibilități dentare, este important să știi că pulpa dentară este afectată. Și în acest caz este necesar un tratament de canal, efectuat de către medicul stomatolog.

Obturația de canal se mai realizează și atunci când dintele a suferit o traumă sau dacă există tratamente mai vechi efectuate incorect.
Ca prim pas, este necesar ca pacientul să se prezinte în clinica dentară, pentru un consult stomatologic și efectuarea unei radiografii dentare, de principiu, panoramice, iar la recomandarea medicului se poate face și o radiografie retro-alveolară. Împreună cu medicul stomatolog, care are competență în endodonție, se stabilește strategia terapeutică, urmând să se realizeze tratamentul potrivit.

În ceea ce constă strategia terapeutică, medicul stomatolog realizează mai mulți pași. În primul rând face o anestezie locală și verifică cavitatea de acces din interiorul dintelui cu ajutorul unui aparat medical, denumit microscop dentar. Apoi, cu instrumentele speciale curăță canalele radiculare atât manual, cât și cu un sistem rotativ, urmând să le irige, spele foarte bine și să le usuce. La final, medicul sigilează canalele cu ajutorul unor conuri de gutapercă și a unei paste speciale și astfel se obține obturația de canal.

Tipuri de durere după obturaţie

Durerea după obturația de canal poate să difere în funcție de fiecare persoană în parte. În principiu se simte un anumit grad de disconfort asupra dintelui tratat, care poate ține de la 2-3 zile până la o săptămână. De asemenea, durerea se resimte mai mult ca o presiune sau pulsație pe dinte. În foarte puține cazuri, poate să apară și o durere mai puternică, care să nu fie provocată de niciun stimul dureros și să fie o durere permanentă. În acest caz, medicul stomatolog prescrie antiinflamatoare, care vor trebui luate numai dacă durerea este insuportabilă.
Printre cele mai întâlnite tipuri de dureri, putem enumera o durere în timp ce mușcăm sau atunci când mestecăm.

Durere în timp ce mușcăm

Imediat ce efectul anesteziei a trecut și vrem să mâncăm, este posibil ca atunci când mușcăm ceva cu dintele ce tocmai a fost tratat să resimțim un mic disconfort. Acest lucru este perfect normal, iar medicii stomatologi recomandă ca în primele zile după efectuarea obturației de canal, să se muște din alimente cu partea opusă a dintelui respectiv.
Nemaiexistând pulpa dintelui, dinții tratați pe canal devin fragili și sunt mai expuși riscului de a se fractura. În acest caz, este recomandat ca imediat după tratamentul endodontic să se aplice și o coroană dentară.

Durere când mestecăm

Atunci când mestecăm, maxilarul se mișcă și dinții se ating unii de alții. Astfel, se poate atinge și dintele tratat pe canal și poate apărea o durere, de cele mai multe ori, acută. Această durere se resimte atunci când dintele a fost tratat în urma unei carii dentare profunde, iar canalele radiculare au fost curățate destul de intens.

Ce să faci dacă apare durerea după tratamentul endodontic

„Este normal să apară durere după un tratament endodontic, pacientul trebuie să știe că durerea poate să țină de la câteva zile, până la câteva săptămâni. Este indicat ca după ce trece anestezia, pacientul să administreze acasă antiinflamatoare, pentru a reduce disconfortul care poate apărea. De asemenea, durerea care apare după tratamentul de canal poate fi la presiune sau în momentul în care pacientul mușcă sau mestecă cu dinții tratați pe canal”, explică Dr. Tanya Teodorescu, medic stomatolog în cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu.

În cazul în care durerea este însoțită de o umflătură, medicul va prescrie și un antibiotic, care se va administra timp de câteva zile. Totodată, dacă durerea nu dispare după aproximativ două săptămâni, este indicat să facem o vizită rapidă medicului stomatolog.

Cum se tratează durerea după tratamentul endodontic

Însă, dacă durerea nu ne dă pace și devine acută, așa cum ne-a explicat și Dr. Tanya Teodorescu, medic stomatolog, este necesar să luăm antiinflamatoare. Acestea trebuie prescrise doar de către medicul stomatolog.

Tratamentul endodontic la Clinicile Dentare Dr. Leahu

„Este bine de știut că antibioticele și antiinflamatoarele nu pot înlocui realizarea unui tratament endodontic. Ce pot face acestea este să reducă durerea pentru o perioadă de timp, însă nu înseamnă că pot rezolva și cauza apariției durerii dentare. Cel mai indicat este ca pacientul să se prezinte la medicul stomatolog în cazul în care apare un disconfort sau o durere, pentru a se stabili care este cauza, dar și ce trebuie făcut pentru a le înlătura”, completează Dr. Tanya Teodorescu.

Tratamentul endodontic sau „tratamentul pentru scoaterea nervului”, așa cum este cunoscut de către cele mai multe persoane, presupune o intervenție în care medicul endodont îndepărtează pulpa dintelui (nervul), curăță canalele radiculare de infecții și bacterii cauzate de cariile dentare și reface astfel dintele cu o obturație de canal.

În cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu, tratamentul endodontic este realizat doar cu ajutorul microscopului dentar și are ca scop salvarea dintelui afectat. Prin intermediul terapiei endodontice se îndepărtează în totalitate leziunea carioasă și prin folosirea microscopului se curăță în profunzime canalul radicular.

Trebuie să privim tratamentul endodontic efectuat la microscop ca o investiție atât în timp, cât și din punct de vedere financiar. În ceea ce privește partea financiară, trebuie să avem în vedere faptul că ne păstrăm dintele natural o perioadă cât mai lungă de timp, iar din punct de vedere al timpului, tratamentul se poate realiza în doar o singură ședință.

Întreabă medicul: