• Română

Gingii inflamate. Cauze, simptome, tratament, prevenție

medici stomatologi in timpul tratarii gingiei inflamate
Gingiile inflamate pot duce la afecțiuni stomatologice grave și chiar la pierderea definitivă a dinților.

De: | Etichete: , , , , , | Comentarii: 0 | 30 martie 2020

Inflamarea gingiilor poate apărea atunci când ne așteptăm cel mai puțin cauzând o stare de disconfort. De aceea, este important să știm care sunt cauzele apariției, dar și simptomele afecțiunilor gingivale, tocmai pentru a reuși să ne dăm seama cu ce probleme ne confruntăm și pentru a ști care sunt măsurile pe care trebuie să le implementăm. Prevenția este mult mai ușoară decât tratarea afecțiunilor stomatologice, astfel este necesar să cunoaștem modalitățile prin intermediul cărora putem elimina riscurile apariției acestora.

Gingii inflamante – principala cauză

Gingia este una dintre cele mai importante părți componente ale cavității orale, aceasta acoperă osul maxilar/mandibular și, în același timp, înconjoară și susține dinții. Este un țesut fibros, foarte bine vascularizat, cu o culoare mai puțin intensă decât mucoasa cavității orale. Atunci când este sănătoasă, gingia este fermă și are culoarea roz, însă în momentele în care aceasta suferă de diferite afecțiuni, culoarea devine roșu-violaceu, este mult mai sensibilă decât în mod normal – moale la atingere și chiar decolată de la nivelul ginigei. Gingiile inflamate pot provoca un disconfort foarte mare, acestea pot sângera în timpul periajului dentar, al masticației sau chiar atunci când sunt atinse de către limbă.

Una dintre cele mai des întâlnite cauze ale inflamării gingivale este neglijarea igienei orale care duce la acumularea plăcii bacteriene. Cu toții știm cât de important este periajul dinților pentru sănătate, însă cunoaștem faptul că sănătatea gingiilor se află în strânsă legătură cu rutina igienei cavității orale?

Pentru a înțelege de ce curățarea danturii este foarte importantă pentru sănătatea gingiilor, este necesar să știm faptul că în cavitatea orală există în mod natural bacterii, acestea intră în contact cu amidonul și zaharurile pe care le conțin alimentele și lichidele consumate zilnic. De fiecare dată când mâncăm sau bem băuturi care conțin zahăr, microorganismele care rămân în cavitatea bucală, în zonele inaccesibile periajului dentar formează placa bacteriană, o peliculă fină compusă din bacterii.

Atunci când igiena orală nu reprezintă o prioritate zilnică, iar placa bacteriană nu este înlăturată, aceasta se strânge pe suprafața dinților și pe linia gingiilor.  În timp, placa bacteriană se mineralizează, se întărește, formând tartru și fiind mult mai greu de îndepărtat. Cu cât se acumulează placa bacteriană și tartru în cavitatea orală, cu atât crește riscul apariției afecțiunilor gingivale deoarece pelicula de bacterii împinge gingia de pe suprafața dintelui.

Factori de risc

Inflamația gingivală este de multe ori trecută cu vederea de către un număr mare de persoane, mai ales atunci când încă nu există durere. Netratată la timp, aceasta poate duce la complicații severe și chiar la pierderea definitivă a dinților. Deși persoanele vârstnice sunt cele mai predispuse la apariția afecțiunilor parodontale, acestea nu țin cont de vârstă și, în egală măsură, pot afecta și tinerii, ducând la boli inflamatorii, care distrug țesuturile de susținere a dinților. 8 din 10 români suferă de boala parodontală și doar 8% dintre pacienții care primesc acest diagnostic ajung să se trateze.

Factorii de risc ai afecțiunilor gingivale pot fi reprezentați și de către unele boli generale, de exemplu: diabetul, hipertensiunea arterială, osteoporoza, dar și de către factori genetici, de un stil de viață nesănătos sau de către fumat. De asemenea, atunci când ne confruntăm cu diverse probleme dentare, și anume: dinți cariați sau fracturați, care nu mai pot fi foarte bine curățați, ori cu lucrări protetice vechi, care nu mai sunt adaptate corespunzător, ne putem aștepta la apariția inflamației gingivale.

Simptome ale gingiilor inflamate

Gingiile inflamate pot fi recunoscute cu ușurință deoarece acestea își schimbă, în primul rând, culoarea. Astfel vei putea observa o transformare a culorii gingiilor, din roz, în roșu închis, violaceu. În funcție de fiecare caz în parte, gingiile se pot umfla în anumite zone și pot deveni foarte sensibile, intervenind durerea în timpul masticației sau la contactul cu alimente reci sau fierbinți. Un alt simptom al gingiilor inflamate este sângerarea acestora în timpul periajului dentar, al masticației, sau chiar spontan. În unele cazuri, inflamarea gingivală poate duce și la respirația urât mirositoare, care creează un disconfort constant, ori la senzația de usturime și mâncărime a gingiilor.

Tratament pentru gingii inflamate

Din fericire, medicina a evoluat considerabil și, în ziua de astăzi, ne putem bucura de tratamente rapide, fără durere sau disconfort. Astfel, în ceea ce privește opțiunile de tratament pentru afecțiunile gingivale, acestea sunt dintre cele mai moderne.

În primul rând, orice tratament realizat în scopul vindecării gingiilor inflamate, începe cu o curățare riguroasă a țesutului infectat și a zonelor inaccesibile periajului dentar. Astfel, prima etapă a oricărui tratament constă într-un detartraj și un periaj profesional, în scopul scăderii numărului de bacterii din cavitatea bucală și a eliminării tartrului.

În funcție de stadiul inflamării gingivale, cea de-a doua etapă a tratamentului constă în realizarea unui chiuretaj subgingival pentru curățarea în profunzime, acesta este urmat de curățarea cu soluții antiseptice și substanțe medicamentoase. Deoarece bacteriile reprezintă factorul principal de apariție al infecțiilor gingivale, medicii stomatologi realizează decontaminarea zonelor dintre dinte și gingie cu ajutorul laserului, astfel fiind eliminate toate bacteriile. De asemenea, sterilizarea cu laser are rolul de a stimula gingia pentru o vindecare mai rapidă. Această intervenție se face exclusiv sub anestezie locală, tocmai pentru ca pacientul să nu simtă durere.

Este necesar ca tratamentele realizate de către medicii stomatologi să fie susținute de către o igienă orală corectă deoarece, în caz contrat, infecțiile pot reapărea. Astfel, este necesar ca pacienții să realizeze un periaj dentar de cel puțin două ori pe zi și să utilizeze ața dentară și apa de gură pentru a se asigura că sunt îndepărtate toate resturile alimentare și bacteriile din zonele inaccesibile periuței dentare. De asemenea, medicii stomatologi recomandă și utilizarea periuțelor interdentare și a dușului bucal. Totodată, vizitele periodice la medicul stomatolog, de 2 ori pe an, sunt absolut necesare pentru realizarea unui control de rutină și, în funcție de nevoie, realizarea unui igienizări profesionale în cabinet.

Cum prevenim inflamarea gingiilor?

Afecțiunile gingivale pot duce la complicații extrem de dificile, de aceea, medicii stomatologi ne recomandă să luăm toate măsurile de precauție. Este foarte important să nu neglijăm igiena orală și să realizăm periajul dentar de cel puțin două ori pe zi. De asemenea, mijloacele adjuvante de igienizare sunt foarte importante pentru a ne asigura că dantura noastră este una sănătoasă și frumoasă. Prevenția este una dintre cele mai bune soluții împotriva inflamării gingiilor, astfel medicii stomatologi ne recomandă să acordăm importanță prevenției dentare.

Inflamările gingivale pot duce și la urgențe stomatologice, de aceea, în această perioadă suntem alături de pacienții care au nevoie urgentă de tratament stomatologic. Accesul în clinică se face exclusiv pe bază de programare! Ne puteți contacta la 021 91 34 sau pe e-mail la adresa: urgente@drleahu.ro. Avem rugămintea să nu vă prezentați în clinică fără programare prealabilă și să respectați ora la care vi s-a comunicat să veniți.