Gura uscată, o afecțiune care îți afectează sănătatea dentară

De: | Etichete: , , , , , , | Comentarii: 0 | septembrie 13th, 2016

Tot mai mulți pacienți care se prezintă în clinicile dentare dr. Leahu pentru un tratament stomatologic, suferă de xerostomie, afecțiune cunoscută popular sub numele de gură uscată. Deși ai putea să crezi că este o afecțiune banală, care se rezolva de la sine, trebuie să știi că nu este deloc așa! Gura uscată poate avea efecte negative asupra sănătății orale, ducând la apariția cariilor și a parodontozei, boală care poate necesita tratamente complexe de chirurgie orală și/sau implanturi dentare.

De regulă, gura uscată reprezintă un efect advers frecvent cauzat de consumul uzual de medicamente, dar mai poate avea drept cauză  și infecția sau obstrucția glandelor salivare, precum și diabetul zaharat, lupusul, tulburări emoționale etc.

Atunci când nu ai suficientă salivă, gura devine uscată și poate da o senzație de  disconfort.  Saliva este necesară pentru hidratarea și curățarea gurii și ajută la mestecarea alimentelor. Tot ea ne ferește de infecții, controlând nivelul bacteriilor de la nivelul cavității bucale.

Care sunt simptomele gurii uscate

Toată lumea a experimentat, la un moment dat, senzația de gură uscată. Dar atunci când aceasta persistă, este posibil să fie vorba despre o afecțiune. Iată care sunt principalele semne care ar trebui să te determine să faci o vizită la cabinetul stomatologic:

• Gură cu o senzație uscată și lipicioasă
  • Dificultăți în mestecare, înghițire și vorbire
  • Limbă uscată
  • Buze crăpate
  • Iritarea gingiilor
  • Respirație urât mirositoare
  • Dureri ale cavității bucale și ale limbii
  • Răni sau infecții ale cavității bucale
  • Carii dentare
  • Modificări ale gustului
  • Salivă groasă, ce persistă chiar și după periajul dentar sau după ce bei un pahar cu apă.

Cauzele apariției gurii uscate

• Efecte secundare ale unor medicamente.

Sute de medicamente, chiar și cele eliberate fără prescriere produc sindromul gurii uscate  (xerostomia) ca efect secundar. Ingerarea zilnică a mai mult de 3 medicamente poate crește riscul apariției acestei afecțiuni cu până la 40%. Printre tipurile de medicamente cu risc mai mare de a determina astfel de probleme sunt și cele pentru tratamentul depresiei și a anxietatii, antihistaminice, decongestionante, antihipertensive, relaxante musculare, medicamente folosite pentru tratarea incontinenței urinare și a bolii Parkinson.

• Efecte ale unor afecțiuni

Unele afecțiuni sistemice cum sunt diabetul, artrita, boala Alzheimer sau cancerul pot produce scăderea nivelului de salivă din gură.

• Îmbătrânirea
  • Terapia cancerului

Medicamentele chimioterapeutice pot modifica natura salivei și cantitatea, iar radioterapia la nivelul capului și a gâtului poate distruge glandele salivare, determinând o scădere semnificativă a producției de salivă.

• Leziuni nervoase

Orice traumatism sau intervenție chirurgicală ce determină leziuni nervoase la nivelul capului și a gâtului pot duce la apariția xerostomiei (gură uscată).

• Alte cauze

Sindromul gurii uscate apare atunci când glandele salivare nu mai funcționează corect. Acest lucru se poate datora și stresului, procesului de îmbătrânire, consumului de alcool și tutun sau dietelor.

De ce reprezintă gura uscată o problemă?

Dacă senzația de gură uscată apare frecvent, pe lângă faptul că poate fi extrem de neplăcută, poate avea și efecte negative asupra cavității orale. Uscarea gurii afectează țesuturile moi, făcându-le să se inflameze și să fie mai predispuse infecțiilor. Fără efectul de curățare al salivei, cavitatea bucală devine mult mai predispusă la apariția cariilor și a altor afecțiuni orale.

Din fericire există o gamă largă de produse care ajută la creșterea cantității de salivă. Acestea se găsesc sub formă de pastile, apă de gură, spray, pastă de dinți și gel. Află mai multe despre produsele care te pot scăpa  gura uscată de la medicii noștri.

Ultimele postari ale lui Dr. Ionut Leahu (vezi toate)

Părerea ta este importantă
pentru noi!

Ai nevoie de o informație anume?
Nu ai găsit-o pe site? Vrem să te ajutăm!

Sunați la 0753 938 938

Abonează-te!

Aboneaza-te la newsletter pentru a fi
la curent cu noutățile!