• Română

Importanța igienei orale pentru sănătatea organismului

zambet sanatos si frumos
Grija acordată igienei orale în această perioadă te ajută să ai o dantură sănătoasă și să nu te confrunți cu afecțiuni dentare.

De: | Etichete: , , , , , | Comentarii: 0 | 25 martie 2020

Cu toții știm cât de importantă este igiena orală pentru a ne păstra dantura sănătoasă și frumoasă. Este necesar ca în această perioadă să ne păstrăm aceeași rutină zilnică de îngrijire și să nu neglijăm periajul dentar.

De ce este igiena orală importantă?

O dantură sănătoasă înseamnă un organism sănătos, iar atenția sporită acordată igienei orale te poate ajuta să elimini riscurile apariției afecțiunilor dentare și a complicațiilor pe care acestea le pot dezvolta. Igiena cavității orale este extrem de importantă pentru a ajuta organismul să lupte cu bacteriile și microbii cu care poate lua contact. Gura este una dintre zonele prin care acestea pot pătrunde în organism, de aceea cu cât păstrăm cavitatea orală mai curată, cu atât organismul reușește să facă față inamicilor din mediul extern. În nici un caz cavitatea orală nu trebuie să se lupte cu placa bacteriană care poate fi ținută sub control doar printr-o igienă corectă.

În perioada prin care trecem cu toții, este posibil ca alimentația să se schimbe pentru cei mai mulți dintre noi. Gustările mai dese, între mesele principale, pot include alimente cu o cantitate mare de zahăr, în mod sigur acestea pot duce la apariția afecțiunilor dentare. De ce?  Pentru că dinții sunt printre primii afectați de consumul alimentelor bogate în zahăr. Atunci când consumăm astfel de alimente, bacteriile care există în mod natural în cavitatea bucală, se hrănesc cu zahăr și îl descompun în acizi care distrug smalțul dinților.

Smalțul dentar este învelișul extern care acoperă dintele, de fapt, este unul dintre cele mai dure țesuturi din corpul uman, acesta protejează dinții de uzura zilnică provocată de mușcarea și mestecarea alimentelor, dar și de scrâșnitul dinților. Atunci când smalțul este afectat, încep să apară afecțiunile orale, formarea cariilor, a plăcii și tartrului dentar, a gingivitei sau chiar a parodontozei.

De asemenea, este important să conștientizăm faptul că stresul acumulat în această perioadă poate scădea sistemul imunitar, astfel cariile dentare ascunse în acest moment, își pot face simțită prezența ducând la dureri și la o stare de disconfort. De aceea, este important să igienizăm cavitatea orală mai des decât în mod obișnuit, iar faptul că ne petrecem întreaga zi acasă ne oferă posibilitatea de a acorda mai mult timp curățării corecte și complete a danturii.

Care este rutina completă și corectă de îngrijire a danturii?

În primul rând, o igienă orală corectă include periajul dentar de cel puțin 2 ori pe zi, dimineața și seara. Acesta este recomandat după fiecare masă sau gustare deoarece înlătură resturile alimentare și ne asigură că smalțul dentar nu este afectat. Ei bine, pentru că este momentul în care ne petrecem întreaga zi acasă și pentru că avem periuța de dinți la îndemână, medicii stomatologi ne recomandă să ne curățăm dantura după fiecare masă.

Periajul dentar

Un periaj dentar corect se realizează într-un interval de 2 – 5 minute, dacă în mod normal se întâmplă să nu putem acorda întotdeauna suficient timp acestuia, acum este momentul în care putem avea grijă de dinții noștri în cel mai corect mod. Mișcările pe care le folosim pentru a ne curăța dantura trebuie să fie scurte și ușoare. Nu este recomandat să aplicăm o forță mare asupra periuței de dinți, ci să avem grijă să curățăm toate zonele danturii, inclusiv dinții din spate. Periajul corect include curățarea suprafețelor exterioare și interioare a dinților, cu mișcări de sus în jos.

Ața dentară

A avea grijă de sănătatea dinților noștri înseamnă mai mult decât periajul dentar, de aceea pentru a realiza o rutină completă și corectă a îngrijirii danturii trebuie să folosim ața dentară și apa de gură. Folosirea aței dentare poate fi chiar mai importantă decât periajul dinților atunci când vine vorba de prevenția cariilor și a bolii parodontale. Aceasta elimină placa bacteriană și tartrul și ajută la eliminarea resturilor care rămân între dinți și gingie și nu pot fi înlăturate prin periajul dentar. Folosirea aței dentare are rol și în combaterea respirației urât mirositoare, a halitozei, dar și în scăderea riscurilor apariției bolilor gingivale.

Foarte multe persoane justifică nefolosirea aței dentare prin lipsa timpului, de aceea această perioadă este potrivită pentru a adăuga în rutina zilnică și folosirea aței dentare. Ața dentară trebuie utilizată cu grijă, astfel încât gingia să nu fie rănită. Unul dintre cele mai importante aspecte legate de utilizarea aței dentare este tehnica de folosire. În primul rând, trebuie să folosești o bucată de ață dentară de aproximativ 45 de cm, iar capetele trebuie să le înfășori pe un deget de la fiecare mână. Pentru a putea începe să îți cureți primul dinte, trebuie să folosești o porțiune de ață dentară, foarte bine întinsă, de aproximativ 2,5 cm. Cel mai indicat este să prinzi ața dentară cu ajutorul degetelor mari și a celor arătătoare, apoi, cu mișcări de înainte-înapoi trebuie să introduci ața dentară între dinți. Ține ața dentară lipită strâns de suprafața dintelui, apoi trage cu grijă ea, de sus în jos. În acest fel vei strânge toată placa bacteriană depozitată pe dinte. Procedează identic pentru fiecare dinte în parte și nu uita să cureți ambele laturi ale acestuia.

Apa de gură

Apa de gură completează rutina de curățare a danturii și are rolul de a elimina resturile alimentare și placa bacteriană din zonele în care periuța de dinți nu poate pătrunde. De asemenea, aceasta ajută la împrospătarea danturii și chiar la întărirea smalțului dentar.

Este recomandat ca apa de gură să se utilizeze după fiecare periaj dentar. Pentru o clătire este necesară o cantitate mică de apă de gură, aceasta este indicată pe eticheta produsului pe care alegi să îl folosești. Se clătește energic gură, timp de 30 de secunde – un minut. Apa de gură nu trebuie înghițită, ea trebuie eliminată din gură imediat după terminarea clătirii. Pentru a te asigura că aceasta își face efectul, este recomandat să nu mănânci, să nu bei sau să nu fumezi timp de cel puțin 30 de minute după utilizare.

Afecțiunile dentare pot apărea oricând, de aceea, grija acordată igienei orale în această perioadă te ajută să ai o dantură sănătoasă și să nu te confrunți cu disconfort sau dureri provocate de afecțiuni  la care nici nu te aștepți.

Suntem alături de tine și în momentele grele, de aceea în cazul în care ai o urgență stomatologică suntem aici! Accesul în clinică se face exclusiv pe bază de programare! Ne poți contacta la 021 91 34 sau pe e-mail la adresa: urgente@drleahu.ro.