• Română

Importanța tratării cariilor dentare la timp, interviu cu Dr. Iulia Mihăilă, medic dentist

Dr. Iulia Mihaila alaturi de pacient in timpul consultatiei
Caria dentară netratată poate cauza infecții si poate duce la pierderea definitivă a dintelui

De: | Etichete: , , , , | Comentarii: 0 | 4 martie 2020

Iulia Mihăilă, medic dentist în cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu practică stomatologia de dragul oamenilor. Aceștia îi dau putere și ambiție pentru a se perfecționa.

Medicul stomatolog stabilește planul de tratament pe baza unei consultații și a unei radiografii dentare. În urma acestora, medicul dentist poate realiza: obturații, igienizări profesionale (detartraj, periaj și air-flow), albire profesională sau consultații Velscope care au rolul de a identifica cancerul oral.

Ce sunt cariile dentare?

Caria dentară este una dintre cele mai comune afecțiuni dentare de care suferă milioane de oameni la nivel mondial. Caria dentară își face apariția când bacteriile din cavitatea orală produc acizi ce atacă dintele, iar netratate, cariile pot cauza infecții și pot duce chiar la pierderea dintelui.

Dintele este format din smalț, dentină, cement și pulpă dentară. Coroana dintelui reprezintă partea vizibilă a acestuia și este protejată de un strat de smalț. Sub coroana dintelui se regăsește dentina care are rolul de a proteja camera pulpară de posibile șocuri fizice. Rădăcina dintelui se află sub nivelul gingiei și este cea care susține dintele, fiind formată din cement și dentina. Odată ce caria dentară se formează, aceasta afectează treptat structura dintelui.

Simptomele cariei dentare

Există o serie de simptome ale existenței unei carii dentare: sensibilitate dentară (atunci când intrăm în contact cu alimente sau băuturi, calde sau reci), durere de dinți la mușcătură, puncte negre, pete maro sau negre pe suprafața dinților sau în zona interdentară, respirație urât mirositoare și gust neplăcut. Atunci când caria ajunge într-un stadiu avansat, durerea devine constantă.

Factorii care favorizează apariția cariei dentare

,,Factorul principal în apariția cariei dentare este o igienă orală deficitară. Avem anumite spații și zone în care nu putem ajunge cu periuța dentară, de aceea noi le recomandăm pacienților un periaj profesional la 6 luni de zile. Un factor la fel de important care favorizează evoluția proceselor carioase este alimentația, un consum crescut de carbohidrați, de băuturi acidulate, dar și de dulciuri. Alți factori pot fi obiceiurile vicioase precum tutunul și consumul excesiv de alcool. Este importantă utilizarea aței dentare, a dușului bucal și a apei de gură. De asemenea, monitorizarea de către medicul stomatolog a statusului dentar este o etapă care nu trebuie să lipsească din viața oricărei persoane. Este bine să evaluăm tot timpul cavitatea bucală, să nu apară carii dentare, iar vizita la medicul stomatolog este necesară. În cazul unei carii, acesta îndepărtează atât smalțul, cât și dentina care nu au un aspect sănătos. Acestea se curăță, apoi se utilizează un material special pentru obturații, plombe așa cum le știm cu toții”, Dr. Iulia Mihăilă.

Tipuri de carii

Cariile dentare sunt de mai multe tipuri, acestea diferă în funcție de zona în care se formează. Astfel, există:

• Cariile coronare. Acestea sunt localizate pe suprafața ocluzală sau în zonele interdentare și sunt frecvent întâlnite la copii, dar și la adulți.
  • Cariile radiculare. Apar din cauza retracției gingivale în special la persoanele în vârstă. Rădăcina dintelui este expusă unor factori de risc precum bacterii, resturi de mâncare care pot duce la apariția cariilor dentare.
  • Cariile recurente sau recidive. Apar în jurul obturațiilor și coroanelor existente și pot fi descoperite cu ajutorul unei radiografii dentare.

Pe lângă consultul realizat de medicul stomatolog, diagnosticarea corectă a cariei necesită o radiografie dentară, o imagine a danturii pacientului. Radiografia dentară este o procedură care se realizează zilnic în cabinetele stomatologice și se utilizează pentru a stabili un plan corect de tratament. Clinicile Dentare Dr. Leahu beneficiază de centre de radiologie proprii, de o tehnologie de ultimă generație, cu senzori digitali care reduc 80% din cantitatea radiațiilor. Ca medicul stomatolog să vadă gradul de dezvoltare a unei carii, acesta trebuie să realizeze o radiografie dentară retroalveolară. Acest tip de radiografie permite analizarea a până la 3 dinți în întregime (coroană, rădăcină și os).

Rolul obturațiilor

Obturația, cunoscută de majoritatea oamenilor drept plombă, este o modalitate de reconstrucție a unui dinte care a fost afectat de carie. Obturația oferă dintelui funcția, forma și culoarea normală.

,,Rolul obturațiilor este acela de a stopa procesul carios și de reda forma inițială a dintelui pentru a reface forma lui inițială și de reda o masticație cât mai bună pentru pacienți. În momentul în care dintele doare este afectat nervul. Dacă nervul este afectat, este necesar un tratament endodontic. Odată cu efectuarea acestui tratament endodontic, care presupune curățarea nervului dintelui, este necesară și o coroană dentară pentru că rezistența dintelui scade și astfel există riscul de fracturare al acestuia”, Dr. Iulia Mihăilă.

Tratamentul de canal, numit de către medicii stomatologi și tratament endodontic la microscop, salvează dintele de la extracție și presupune îndepărtarea nervului acestuia. Folosirea microscopului de către medicul endodont oferă un diagnostic și un tratament corect. Pacienții care au nevoie de tratamente de canal prezintă infecții bacteriene la nivelul rădăcinii dintelui, iar dacă nu se intervine la timp, acesta își poate pierde dintele, ceea ce presupune realizarea unui implant dentar.

Cât de importantă este prevenția dentară?

Cariile dentare nu provoacă durere în etapele incipiente. De aceea, este important să nu neglijăm petele maro sau negre de pe suprafața dinților, respirația urât mirositoare și gustul neplăcut. Multe persoane ajung la medicul stomatolog târziu, doar atunci când apare durerea insuportabilă, când rădăcina dintelui este foarte afectată.

Cea mai eficientă metodă de a preveni apariția cariilor dentare este igiena orală corespunzătoare, adică periajul dinților de cel puțin 2 ori pe zi, folosirea apei de gură și a aței dentare pentru a îndepărta resturile de mâncare din spațiile interdentare. De asemenea, consultul periodic și igienizarea profesională (detartraj, periaj și air-flow) o dată la 6 luni sunt necesare pentru a preveni apariția cariilor sau a altor probleme dentare.