La stomatolog, fără durere

De: | Etichete: , , , , , | Comentarii: 0 | ianuarie 25th, 2018

Cuvântul „anestezie” provine din limba greacă și înseamnă „fără senzaţie”. De foarte multe ori pacienții amână la nesfârșit vizita la medicul dentist de teama durerii. Ce trebuie să aveți în vedere este faptul că beneficiul unui tratament efectuat la timp sub anestezie este incomparabil mai mare decât complicațiile care apar ca urmare a ezitării de a merge la stomatolog.

Tipuri de anestezie dentară

Există patru tipuri de anestezie dentară și anume anestezia locală, anestezia regională, anestezia prin sedare și, nu în ultimul rând, anestezia generală. În funcție de problema dentară și de complexitatea tratamentului pe care urmează să îl faceți, medicul dentist poate opta pentru un anumită tip de anestezie pentru a preveni sau pentru a reduce durerea.

Anestezia locală presupune folosirea unei substanțe anestezice locale, care are rolul de a elimina durerea temporar, doar într-o anumită zonă a cavității bucale. Aceasta este una dintre cele mai frecvente tipuri de anestezie și este utilizată de obicei pentru obturații dentare. Anestezia locală este administrată de către un cadru medical, asistentă sau medic, și poate fi de două feluri: anestezie topică și anestezie prin injectare.

• Anestezia topică, cunoscută și ca anestezie de suprafață, se efectuează prin aplicarea anestezicului direct pe gingie. Acesta poate fi aplicat sub formă de spray, pastă, gel sau unguent. Anestezia topică poate fi folosită pentru a amorți zona înainte de administrarea unui alt tip de anestezic, de exemplu, cel injectabil.
  • Anestezie prin injectare sau prin infiltrație este folosită atât în medicina dentară, cât și în chirurgia maxilo-facială și presupune injectarea anestezicului în țesuturi și dispunerea acestuia în apropierea terminațiilor nervoase.

Anestezia regională se mai numește și „bloc nervos” și amorțește doar o anumită parte a corpului, în timp ce pacientul rămâne conștient pe toată perioada intervenției. Spre deosebire de anestezia locală, aceasta blochează durerea pe o suprafață mai extinsă a corpului.

Anestezia prin sedare poate fi folosită împreună cu anestezia locală și este administrată fie sub formă de gaz inhalator, fie intravenos. Sedarea conștientă este necesară atunci când sunt realizate lucrări stomatologice complexe, de exemplu, în cazul în care este restaurată întreaga dantură folosind sistemul de implanturi dentare fast&fixed de la Bredent. În tot acest timp pacientul răspunde comenzilor verbale și poate respira independent, însă nu va simți nimic iar la sfârșitul intervenției nu va ști ce s-a întâmplat.

Anestezia generală se efectuează pe cale intravenoasă sau prin inhalarea unui gaz anestezic și induce pacientul într-o stare de inconștiență. Este folosită în cazuri foarte rare, de exemplu, atunci când pacientul suferă de dentofobie, un tip de fobie care poate avea efecte deosebit de grave asupra stării generale de sănătate a celor afectați, sau în cazurile în care anestezia locală nu are efectul dorit sau nu se poate efectua.

Cum ne pregătim pentru anestezie

În cazul în care urmează să fiți anesteziat prin sedare (sedarea conștientă) nu trebuie să mâncați cu 6 ore înainte de intervenție și nu trebuie să beți cel puțin 2-3 ore. Este recomandat să fiți odihnit corespunzător. De asemenea, consumul de alcool cu 12 ore înainte de intervenție este interzis. Nu există interdicții în ceea ce privește fumatul înainte de anestezie. Cu toate acestea, după intervenție, consumul de tutun nu este indicat. De ce? Fumatul arde stratul de celule de la suprafața plăgii și împiedică vindecarea.

Anestezia are puține riscuri

Anestezia este pentru unele persoane una dintre cele mai înfricoșătoare etape ale unei intervenții stomatologice. Riscurile sunt însă destul de scăzute și în unele cazuri pot fi excluse. De exemplu, în cazul pacienților care prezintă o infecție ori care se află sub influența alcoolului, zona anesteziată nu amorțește sau este mai greu de anesteziat.

În cazul pacienților cu o greutate corporală mică, aceștia se pot confrunta cu dureri mai accentuate în timpul injectării. De asemenea, pentru a exclude posibilitatea unor reacții alergice sau de hipersensibilitate, medicul poate recomanda efectuarea unui test alergologic.

Alte riscuri accidentale sunt pareza temporară a nervului facial în cursul anesteziei pentru dinții inferiori, convulsiile, pierderea cunoștinței, fluctuația glicemiei, infarctul miocardic. Datorită progreselor realizate în domeniul tehnologiei și în dezvoltarea medicamentelor, aceste riscuri sunt extrem de rare, anestezia fiind considerată o procedură medicală sigură.

close-link
Abonează-te și primești
automat e-book-ul!

Cum faci ca prichindelul tău
să aibă dinți sănătoși?

Sfaturi Practice

Abonează-te la newsletter și primești
GRATUIT e-book-ul nostru!
close-link
GDPR
× Info! Sunt de acord sa apar in statisticile website-ului, ca vizitator.