• Română

Limba albă. Cauze, boli asociate, tratament pentru limba albicioasă

medic stomatolog in dreapta si pacient pe scaun in timpul consultației pentru limba albă
Limba albă este un simptom ce necesită o consultație a medicului stomatolog.

De: | Etichete: , , , , , | Comentarii: 0 | 27 aprilie 2020

Vizualizat de 12.531 utilizator/i

Limba albă poate indica boli, care netratate la timp pot duce la apariția unor complicații severe. Afecțiunile de la nivelul cavității orale pot reprezenta adevărate riscuri pentru sănătatea generală a organismului, de aceea este foarte important să cunoaștem semnele și simptomele acestora și să le tratăm cu seriozitate. Află care sunt bolile asociate limbii albe și care sunt recomandările medicilor stomatologi.

Limba albă – cauze și factori de risc

Limba este un organ care ne ajută să desfășurăm cele mai comune activități, cum ar fi: vorbitul, mâncatul și înghițitul. Orice modificare care apare la nivelul limbii poate indica existența unor afecțiuni orale sau chiar a unor boli grave, cum ar fi cancerul oral.

Atunci când limba este sănătoasă, aceasta are culoarea roz și nu prezintă crăpături sau pete. Pe suprafața limbii se pot observa mici proeminențe, numite papile gustative, acestea au rolul de a oferi simțul gustului.

Cauzele care duc la schimbarea culorii limbii pot fi diverse și diferite pentru fiecare persoană în parte. Fie că vorbim despre o igienă orală necorespunzătoare, despre boli generale ale organismului, ori despre vicii precum fumatul sau consumul excesiv de alcool, trebuie să știm că toate acestea reprezintă factori de risc pentru apariția afecțiunilor de la nivelul limbii.

Boli asociate cu limba albă

Limba albă poate indica mai multe tipuri de boli ce pot apărea la nivelul acesteia. Este important să cunoaștem simptomele și semnele fiecăreia pentru a ne putea da seama la timp de problema cu care ne confruntăm și pentru a putea lua măsurile necesare.

Cele mai des întâlnite boli asociate cu limba alba sunt:

Leucoplazia

Aceasta reprezintă o afecțiune ce se manifestă prin apariția unor pete albicioase dure pe suprafața interioară a obrajilor, de-a lungul gingiilor și pe suprafața limbii. Cauzele care pot duce la această afecțiune pot fi consumul de tutun și de alcool, ori acțiunea unor factori iritanți, cum ar fi piercingurile orale. Este foarte important să știm că leucoplazia este o afecțiune care nu pune în pericol viața, însă atunci când nu este tratată cu seriozitate se poate transforma în cancer oral.

În cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu, cancerul oral poate fi depistat în doar câteva minute, cu ajutorul unei metode simple, rapide și non-invazive, și anume testul oral realizat cu ajutorul aparatului Velcospe. Aparaul de ultimă generație poate depista infecțiile virale și cele bacteriene, papiloamele scuamoase (responsabile de apariția cancerului), tumori ale glandei salivare, prezența cancerului, dar și a altor anomalii ale mucoasei orale. În doar două minute, prin intermediul expunerii la lumina puternică generată de aparat, cancerul oral poate fi depistat încă din faza incipientă.

Candidoza bucală

Una dintre cele mai des întâlnite afecțiuni care duce la apariția colorațiilor albe în interiorul cavității orale este candidoza bucală. În unele cazuri, se poate resimți durere în timpul înghițirii, ori apariția gustului neplăcut. Această infecție a cavității bucale poate fi cauzată de o ciupercă numită candida albicans.

Cauzele care pot duce la apariția candidozei bucale sunt igiena orală deficitară, fumatul, tratamentul prelungit cu anumite medicamente sau chiar stresul. De asemenea, unele boli generale ale organismului, de exemplu: cancerul sau infecția cu virusul HIV, ori imunitatea scăzută sau dereglările secreției de saliva pot reprezenta factori de risc pentru apariția candidozei bucale.

Lichenul plan

Aceasta este o afecțiune ce duce la apariția unor ramificații de culoare albă pe suprafața limbii. Gingiile dureroase și rănile din interiorul gurii sunt alte simptome ale acesteia. Lichenul plan este considerat de către anumiți medici o boală autoimună, necontagioasă, care de cele mai multe ori nu necesită un tratament. Cu toate acestea, este foarte importantă monitorizarea regulată de către medicii stomatologi deoarece aceasta este o afecțiune cu potențial de malignizare.

Ce trebuie să faci când observi aspectul alb al limbii

La fel ca orice altă afecțiune ce apare la nivelul cavității orale, bolile asociate limbii albe trebuie diagnosticate doar de către medici. Chiar dacă limba albicioasă este singurul simptom pe care îl observi și nu te confrunți cu durere, atunci când problema persistă, este necesar să mergi la medicul stomatolog. Atunci când apar și alte simptome, de exemplu: senzația de arsură la nivelul limbii, răni pe suprafața acesteia, ori dificultăți de înghițire și mestecare, este recomandat să mergi cât mai devreme la medicul stomatolog.

Tratament pentru limba albă, în funcție de cauză

Limba albă și bolile asociate acestui simptom necesită un tratament recomandat de către un medic stomatolog. Tratamentele diferă în funcție de fiecare pacient, de aceea este important să nu iei medicamente fără recomandarea medicului.

În prima etapă, tratamentul leucoplaziei poate consta în recomandarea reducerii sau înlăturării factorilor declanșatori, de exemplu renunțarea la consumul regulat de tutun. Însă, atunci când simptomele persistă, se poate recomanda chiar și intervenția chirurgicală. Candidoza bucală și lichenul plan pot necesita un plan de tratament personalizat, cu medicamente antifungice administrate local sau oral.

Măsuri de prevenție

Întotdeauna prevenția este mult mai ușoară decât tratarea afecțiunilor orale. De aceea, pentru a te asigura că riscurile apariției acestora sunt minime, este important să acorzi o atenție sporită igienei orale, să folosești o periuță dentară cu peri moi, pentru a evita riscul rănirii, să eviți consumul de tutun și să limitezi consumul de alcool, dar și să încerci pe cât posibil să urmezi o dietă echilibrată, care să conțină atât fructe, cât și legume.

De asemenea, vizita periodică la medicul stomatolog, la fiecare 6 luni, este foarte importantă în ceea ce privește prevenția. Controlul regulat te asigură de faptul că afecțiunile orale sunt depistate la timp și tratate corespunzător.

Rolul igienei orale

Igiena orală este extrem de importantă în ceea ce privește sănătatea întregului organism. Atenția sporită acordată acesteia te poate ajuta să elimini riscurile apariției afecțiunilor dentare și a posibilelor complicații. O igienă orală corectă înseamnă un periaj dentar realizat de cel puțin 2 ori pe zi, dimineața și seara, dar și utilizarea aței dentare și a apei de gură, pentru eliminarea tuturor resturilor alimentare și a bacteriilor ce nu pot fi îndepărtate cu ajutorul periuței de dinți.