• Română

LIMBA “VORBEȘTE” DESPRE SĂNĂTATEA TA. Cum identifici o eventuală afecțiune

Femeie cu limba alba
Aspectul limbii poate oferi indicii despre afecțiunile de care poți suferi

De: | Etichete: , , , , | Comentarii: 6 | 27 septembrie 2017

Vizualizat de 42.664 utilizator/i

Limba este un organ care ne ajută să desfășurăm cele mai comune activități din viața noastră cotidiană, de exemplu, vorbitul, mâncatul sau înghițitul. Modificările care apar la nivelul acesteia nu trebuie ignorate, deoarece pot ascunde indicii cu privire la lipsa unor vitamine din organism sau la existența unor boli mai grave, cum ar fi cancerul oral.

Iată care sunt principalele boli care pot apărea la nivelul limbii:

Simptomele afecțiunilor de la nivelul limbii diferă în funcție de fiecare boală, de stadiul în care aceasta se află, dar și de modul în care pacientul acționează. Cele mai multe dintre afecțiunile limbii provoacă un disconfort continuu, care se intensifică în timpul consumului de alimente și lichide. Cu toții ne putem confrunta la un moment dat cu anumite afecțiuni orale, tocmai de aceea este important să cunoaștem care sunt simptomele celor mai des întâlnite boli de la nivelul limbii și care sunt tratamentele recomandate de către medicii stomatologi.

Limba albă

Se prezintă sub forma unor pete albicioase pe suprafața limbii. Acestea se pot extinde pe pereții laterali ai cavității bucale sau pe cerul gurii. Candidoza bucală este una dintre cele mai întâlnite afecțiuni care duc la apariția colorațiilor albe, însoțite în unele cazuri de dureri la înghițire, gust neplăcut sau schimbări ale gustului. Stresul, medicamentele, fumatul, igiena orală necorespunzătoare și tratamentul prelungit cu antibiotice sunt doar câțiva dintre factorii care pot favoriza apariția candidozei bucale.

De asemenea, persoanele care suferă de afecțiuni precum diabet zaharat dezechilibrat, cancer, infecție cu HIV/SIDA, imunitate scăzută ori dereglări ale secreției de salivă sunt mult mai predispuse la apariția acestei boli. Candidoza bucală se tratează cu medicamente antifungice administrate local sau pe cale orală.

Leucoplazia orală

Spre deosebire de candidoza bucală ce are o consistentă cremoasă și poate fi îndepărtată cu ușurință, leucoplazia orală se manifestă prin apariția la nivelul limbii și pe părțile laterale ale acesteia a unor pete albiciose dure. Apare, de regulă, ca urmare a consumului de tutun sau sub acțiunea unor factori iritanți, cum ar fi protezele dentare sau piercingurile orale. Într-o primă etapă, se recomandă reducerea sau înlăturarea factorilor care au declanșat această boală. În cazul în care depunerile albe persistă, se recurge la intervenții chirurgicale. Netratată, leucoplazia prezintă riscul de a evolua în cancer oral.

Lichenul plan

Lichenul plan pe limbă afectează mucoasa și apare sub forma unor ramificații de culoare albă. Cauzele exacte ale apariției sale sunt încă necunoscute, părerile fiind împărțite. Majoritatea medicilor consideră lichenul plan o boală autoimună. Aceasta nu este contagioasă și, în cele mai multe cazuri, nu presupune un tratament. Este necesară monitorizarea regulată, deoarece este o afecțiune cu potențial de malignizare.

Limba roșie

Limba roșie denumită și “limba zmeurie” este o afecțiune a cavității bucale ce poate indica lipsa vitaminei B-12 sau acidului folic din corp ori deshidratarea organismului. Umflăturile roșii de la nivelul limbii însoțite de inflamarea și crăparea buzelor pot fi semne ale bolii Kawasaki. Întâlnită cu precădere la copiii mici, are ca factori declanșatori anumite virusuri sau bacterii. Tratamentul este nedureros și constă în administrarea de aspirină și imunoglobulină.

Eritroplazia

O altă boală ce are ca simptom pete de culoare roșie pe suprafața limbii este Eritroplazia. Această afecțiune este asociată cu un risc crescut de cancer oral, motiv pentru care se recomandă realizarea unei biopsii.

Limba geografică

Limba geografică este o afecțiune benignă care nu prezintă simptome. Au existat însă și persoane diagnosticate cu această boală care s-au confruntat cu senzații de disconfort la consumarea alimentelor fierbinți. Petele roșii sunt foarte bine delimitate de margini albe, asemănătoare cu niște continente, de aici și denumirea de limbă geografică. Biopsia nu este necesară, această afecțiune trecând de la sine.

Glosodinia

Glosodinia sau sindromul de gură arsă este caracterizată printr-o senzație de arsură la nivelul cavității bucale însoțită de schimbări ale gustului, gust metalic sau amar și furnicături pe limbă. Nu există un mijloc terapeutic general pentru combaterea acestei afecțiuni. Tratamentul glosodiniei este personalizat de către medic pentru fiecare pacient în parte. În caz de opărire cu alimente și băuturi fierbinți, se recomandă aplicare de gheață, iaurt sau miere pe limbă pentru a calma durerea. De reținut: nu aplicați creme prescrise pentru arsurile de piele și evitați consumul de băuturi acidulate.

Crăpăturile la nivelul limbii

Crăpăturile sau fisurile de la nivelul limbii nu trebuie nici ele ignorate chiar dacă nu creează disconfort. Acestea pot apărea de la consumul mare de tutun sau alcool, ca reacție la consumarea anumitor alimente sau pot semnala lipsa unor vitamine și minerale din corp. Fisurile pe limbă apar și la persoanele cu sindromul Down. Nu este necesar să urmați un tratament. Dacă observați o agravare a situației, mergeți la medic pentru a afla care este problema cu care vă confruntați mai exact și cum o puteți ține sub control.

Cum poate fi depistat din timp cancerul oral

Corpul ne transmite constant semne de alarmă, iar afecțiunile limbii sunt doar unele din acestea. Dacă observați modificări ale aspectului limbii, cel mai indicat este să mergeți la medic pentru un diagnostic corect și complet.

Modificările de la nivelul limbii pot în aceeași măsură să ne ne indice și apariția unor boli mai grave cum ar fi cancerul oral. Principalele cauze ale apariției acestuia sunt legate de prezența virusului HPV. Aproximativ 80% din populaţia lumii este purtătoare a acestui virus, fără să ştie, mai ales că acesta poate rămâne nedetectat o lungă perioadă de timp sau se poate manifesta sub forme ce pot fi uşor confundate cu simptomele altei boli. Apariția cancerului oral poate fi influențată și de consumul de alcool și tutun și de alimentația nesănătoasă.

Din fericire, evoluția tehnologiei ne oferă în ziua de astăzi posibilitatea de a depista afecțiunile orale, infecțiile virale și bacteriene, papiloamele scuamoase (responsabile de apariţia cancerului), tumori ale glandei salivare, prezenţa cancerului şi a pre-cancerului şi a oricăror alte anomalii ale mucoasei orale. Toate acestea pot fi descoperite cu ajutorul aparatului VEL-scope, utilizat și în cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu.

În doar 2 minute, testul cu VEL-scope îți poate schimba sau salva viața deoarece reprezintă o testare rapidă și nedureroasă, cu rezultate sigure. Lampa Veloscope Vx este folosită cu succes în întreaga lume reușind să depisteze încă din faza incipientă aventualele anomalii ale cavității orale.

Comentarii

6 thoughts on “LIMBA “VORBEȘTE” DESPRE SĂNĂTATEA TA. Cum identifici o eventuală afecțiune

1. Lungu Nicolae Gabriel

Buna si eu am aceasta problema cu limba alba si cavitatile bucale alb spre vanat si un gust amar tot timpul si de la limba am probleme si stomacale simt ca corpul meu nu mai este cum eram inainte acum doua luni de doua luni am aceste probleme si orale si stomacale ce este de facut eu acum momental sunt in anglia cand vin in tara luna asta asi putea lua legatrura cu dumneavoastra telefonic sami fac o programare la dumneavoastra??

• Andreea Mosoiu

Bună ziua! Este recomandat să mergeți un consult la un medic specialist pentru a putea vedea exact care este cauza problemei cu care vă confruntați și pentru a putea primi un plan de tratament personalizat. Vă așteptăm cu drag, pentru programări ne puteți suna la numărul de telefon: 021 91 34.

2. Zainea mihai

Buna ziua. De vreo săptămână simt mereu nevoia sa beau apa si am gura uscată. Acum 2 zile m-am uitat in oglinda si am observat ca am niste bube roșii de marimea unei gamalii de chibrit si nu sunt dureroase. Simt ca am saliva in gat si nu o pot da afară. Bubițele sunt inpre gat si cred ca si in jos.
    As vrea sa stiu despre ce este vorba ca incep sa ma ingrijorez pe zi ce trece.
    Va mulțumesc !

• Andreea Mosoiu

Bună ziua! Vă recomandăm o hidratare corectă, de obicei aceasta este cauza problemei. Consumați lichide multe, cel puțin 2 l pe zi (lichide însemnând ceaiuri, fructe ce conțin mai multă apă, de exemplu, pepene, struguri). Încercați să mențineți nivelul optim de hidratare și monitorizați o săptămână situația. Dacă nu se remit, nu trec de la sine, în această perioadă veniți la un control să examinăm cavitatea orală. Alte cauze ar putea fi problemele gastrice, consumul de tutun, refluxul gastric. Pentru promgramări ne puteți suna la numărul de telefon 021 91 34.

3. Călin C.

Bună, am limba albă, gustul și mirosul mi s-au diminuat extrem de mult, sunt fumător, aprx. 25-30/zi, la înghițire în partea din spate a limbii simt că parcă e uscată. Am luat Tyrozets, doar pt câteva zile, limba și-a revenit aproape la culoarea pe care o aveam înainte, am redus țigările, dar tot am deficiențe de gust și miros. Nu am Covid, am repetat testul de 4 x până acum. În afară de recomandarea comună 🙂 de a renunța la fumat ce mi-ați recomanda să iau pt a-mi reveni aproape complet (complet nu e posibil deocamdată din cauza tutunului, știu) 🙂 mirosul și gustul? Tablete, o cremă, un spray, orice…
    Vă mulțumesc anticipat și vă apreciez munca tiranică pot să spun pe care o depuneți zi de zi pentru sănătatea noastră, a tuturor. Fiți binecuvântați!

• Andreea Mosoiu

Bună ziua! Limba albă și bolile asociate acestui simptom necesită un tratament recomandat de către un medic stomatolog. Tratamentele diferă în funcție cauză și de fiecare pacient în parte, de aceea este important să mergeți să vă vadă un medic care să vă pună un diagnostic corect și să vă indice un plan de tratament personalizat. Pentru mai multe informații despre medicii noștri specialiști și pentru programări ne puteți lăsa numărul de telefon și vă contactăm noi în 24 de ore sau ne puteți suna dumneavoastră la numărul: 021 91 34