LIMBA “VORBEȘTE” DESPRE SĂNĂTATEA TA

De: | Etichete: , , , | Comentarii: 0 | septembrie 27th, 2017

Limba este un organ care ne ajută să desfășurăm cele mai comune activități din viața noastră cotidiană, de exemplu, vorbitul, mâncatul sau înghițitul. Modificările care apar la nivelul acesteia nu trebuie ignorate, deoarece pot ascunde indicii cu privire la lipsa unor vitamine din organism sau la existența unor boli mai grave, cum ar fi cancerul oral.

Iată care sunt principalele boli care pot apărea la nivelul limbii:

1. Limba albă – se prezintă sub forma unor pete albicioase pe suprafața limbii. Acestea se pot extinde pe pereții laterali ai cavității bucale sau pe cerul gurii. Candidoza bucală este una dintre cele mai întâlnite afecțiuni care duc la apariția colorațiilor albe, însoțite în unele cazuri de dureri la înghițire, gust neplăcut sau schimbări ale gustului. Stresul, medicamentele, fumatul, igiena orală necorespunzătoare și tratamentul prelungit cu antibiotice sunt doar câțiva dintre factorii care pot favoriza apariția candidozei bucale.

De asemenea, persoanele care suferă de afecțiuni precum diabet zaharat dezechilibrat, cancer, infecție cu HIV/SIDA, imunitate scăzută ori dereglări ale secreției de salivă sunt mult mai predispuse la apariția acestei boli. Candidoza bucală se tratează cu medicamente antifungice administrate local sau pe cale orală.

2. Spre deosebire de candidoza bucală ce are o consistentă cremoasă și poate fi îndepărtată cu ușurință, leucoplazia orală se manifestă prin apariția la nivelul limbii și pe părțile laterale ale acesteia a unor pete albiciose dure. Apare, de regulă, ca urmare a consumului de tutun sau sub acțiunea unor factori iritanți, cum ar fi protezele dentare sau piercingurile orale. Într-o primă etapă, se recomandă reducerea sau înlăturarea factorilor care au declanșat această boală. În cazul în care depunerile albe persistă, se recurge la intervenții chirurgicale. Netratată, leucoplazia prezintă riscul de a evolua în cancer oral.

3. Lichenul plan pe limbă afectează mucoasa și apare sub forma unor ramificații de culoare albă. Cauzele exacte ale apariției sale sunt încă necunoscute, părerile fiind împărțite. Majoritatea medicilor consideră lichenul plan o boală autoimună. Aceasta nu este contagioasă și, în cele mai multe cazuri, nu presupune un tratament. Este necesară monitorizarea regulată, deoarece este o afecțiune cu potențial de malignizare.

4. Limba roșie denumită și “limba zmeurie” este o afecțiune a cavității bucale ce poate indica lipsa vitaminei B-12 sau acidului folic din corp ori deshidratarea organismului. Umflăturile roșii de la nivelul limbii însoțite de inflamarea și crăparea buzelor pot fi semne ale bolii Kawasaki. Întâlnită cu precădere la copiii mici, are ca factori declanșatori anumite virusuri sau bacterii. Tratamentul este nedureros și constă în administrarea de aspirinăși imunoglobulină.

5. O altă boală ce are ca simptom pete de culoare roșie pe suprafața limbii este Eritroplazia. Această afecțiune este asociată cu un risc crescut de cancer oral, motiv pentru care se recomandă realizarea unei biopsii.

6. Limba geografică este o afecțiune benignă care nu prezintă simptome. Au existat însă și persoane diagnosticate cu această boală care s-au confruntat cu senzații de disconfort la consumarea alimentelor fierbinți. Petele roșii sunt foarte bine delimitate de margini albe, asemănătoare cu niște continente, de aici și denumirea de limbă geografică. Biopsia nu este necesară, această afecțiune trecând de la sine.

7. Glosodinia sau sindromul de gură arsă este caracterizată printr-o senzație de arsură la nivelul cavității bucale însoțită de schimbări ale gustului, gust metalic sau amar și furnicături pe limbă. Nu există un mijloc terapeutic general pentru combaterea acestei afecțiuni. Tratamentul glosodiniei este personalizat de către medic pentru fiecare pacient în parte. În caz de opărire cu alimente și băuturi fierbinți, se recomandă aplicare de gheață, iaurt sau miere pe limbă pentru a calma durerea. De reținut: nu aplicați creme prescrise pentru arsurile de piele și evitați consumul de băuturi acidulate.

8. Crăpăturile sau fisurile de la nivelul limbii nu trebuie nici ele ignorate chiar dacă nu creează discomfort. Acestea pot apărea de la consumul mare de tutun sau alcool, ca reacție la consumarea anumitor alimente sau pot semnala lipsa unor vitamine și minerale din corp. Fisurile pe limbă apar și la persoanele cu sindromul Down. Nu este necesar să urmați un tratament. Dacă observați o agravare a situației, mergeți la medic pentru a afla care este problema cu care vă confruntați mai exact și cum o puteți ține sub control.

Corpul ne transmite constant semne de alarmă, iar afecțiunile limbii sunt doar unele din acestea. Dacă observați modificări ale aspectului limbii, cel mai indicat este să mergeți la medic pentru un diagnostic corect și complet.

close-link
Abonează-te și primești
automat e-book-ul!

Cum faci ca prichindelul tău