• Română

Măsea spartă? Sfaturi de urgență pentru fractura dentară

Medici stomatologi in timpul interventiei pentru masea sparta
O măsea spartă necesită consultul și tratamentul realizate de către medicii stomatologi.

De: | Etichete: , , , , , , | Comentarii: 0 | 7 mai 2020

Cu toții ne putem confrunta la un moment dat cu o măsea spartă, deși dinții noștri sunt foarte rezistenți, aceștia se pot ciobi, crăpa sau chiar rupe. În unele cazuri, o măsea spartă poate reprezenta o urgență stomatologică, de aceea este foarte important să știm cum trebuie să reacționăm într-un asemenea moment și care sunt tipurile de tratament necesare.

Cauze ce duc la fractura de măsea

Fracturile dentare se pot produce la fel ca orice alte fracturi ale oaselor din organism, cel mai frecvent acestea apar în urma unor traumatisme. De exemplu, în timpul jocului, copiii pot suferi diverse accidentări ce duc la fracturi dentare. De asemenea, ne putem confrunta cu o măsea ruptă atunci când aceasta este foarte afectată de diverse afecțiuni orale.

Atunci când o măsea este devitalizată, adică atunci când nervul dintelui este scos, aceasta devine mult mai casantă, iar rezistența sa este mai mică. În astfel de situații, accidentarea ce duce la o măsea spartă poate avea loc chiar și în timp ce mâncăm alimente cu consistență dură.

Cele mai des întâlnite cauze care duc la o măsea spartă sunt:

• Accidentările ce provoacă traumatisme dentare;
  • Consumul de alimente dure;
  • Lucrări dentare mai vechi ce duc la fragilitatea structurii dintelui;
  • Carii netratate la timp ce determină sporirea fragilității dintelui și, în final, ruperea acestuia.

Factori de risc și ce să eviți pentru a preveni o măsea spartă

Așa cum am văzut, fractura dentară poate apărea în mai multe situații și din cauza mai multor factori. Fractura dentară poate apărea chiar și din cauza unei simple fisuri dentare pe care pacientul nu o poate observa cu ochiul liber, în timp aceasta prinde volum și poate duce la spargerea măselei.

Principalii factori de risc pentru fracturile dentare sunt reprezentați de practicarea anumitor sporturi sau, în cazul copiilor, de simplele jocuri. În mediile în care rănirea se poate produce ușor, fracturile dentare pot apărea cel mai adesea în cazul dinților frontali ai arcadei superioare. De asemenea, spargerea unei măsele poate fi provocată de stadiul avansat al afecțiunii orale de care suferă.

Pentru a preveni fracturile dentare sau ruperea unui dinte nu există un proces pe care îl putem urma cu precizie, însă este foarte important să acordăm atenție activităților zilnice, astfel încât să evităm eventualele lovituri. De asemenea, este important să acordăm atenție alimentelor pe care le consumăm și să evităm să mâncăm produse foarte tari ce pot duce la fisuri dentare ori la ruperea dintelui.

Prevenția dentară constă în vizitele regulate la medicul stomatolog, la fiecare 6 luni. Odată cu aceste vizite, medicul stomatolog va putea verifica dacă lucrările dentare pe care le avem sunt încă potrivite și nu afectează structura dintelui. De asemenea, în timpul controlului regulat, medicul va putea observa apariția afecțiunilor orale încă din stadiul incipient.

Simptome și complicații ale unei măsele deteriorate

În cazul traumatismului dentar poate apărea durerea extinsă la nivelul întregii danturi și sângerarea. Astfel, este foarte important să ne prezentăm cât mai repede la medicul stomatolog.

Atunci când vorbim despre spargerea unei măsele din cauza unor alte motive decât accidentările, atunci putem să ne referim la două situații: dintele cu nerv și dintele fără nerv.

Dacă dintele este vital (cu nerv), iar fractura se află în apropierea camerei pulpare, atunci durerea resimțită în momentul spargerii este acută. Este foarte important să nu amânăm tratamentul unei fracturi dentare deoarece pot apărea complicații severe. Nervul poate să se infecteze, iar neglijarea infecției poate duce în timp chiar și la extracția dintelui.

Dacă dintele spart nu mai are nerv, există posibilitatea ca spargerea acestuia să nu provoace durere. Pot apărea leziuni ale limbii și a obrajilor, din cauza marginilor ascuțite ale dintelui fracturat.

Primul ajutor în caz de măsea spartă

În funcție de cauza care a dus la spargerea măselei, puteți simți dureri imediate sau nu. În cazul traumatismului este necesar să contactați medicul stomatolog pentru a primi recomandările potrivite situației, până la momentul în care veți merge la cabinet. De asemenea, indiferent dacă simțiți durere sau nu, orice crăpătură a dintelui trebuie investigată cât mai repede de către medicul stomatolog, tocmai pentru a verifica starea de sănătate și pentru a oferi tratamentul necesar.

Dacă te întrebi ce este de făcut dacă ți-ai rupt un dinte atunci trebuie să știi că, în cazul în care, în urma spargerii măselei, a apărut o umflătură a obrazului, poți aplica gheață pe suprafața acestuia. De asemenea, până în momentul în care ajungeți la cabinetul stomatologic, puteți lua un antiinflamator pentru a calma durerea. Nu sunt recomandate alte tratamente medicamentoase fără prescripția medicului stomatolog!

Măseaua spartă, o urgență stomatologică

O măsea spartă devine o urgență stomatologică atunci când vorbim despre avulsii, luxații sau fracturi dentare cu interesarea camerei pulpare. Avulsia dentară reprezintă eliminarea accidentală a unui dinte din alveola sa, iar luxația dentară reprezintă deplasarea anormală a dintelui în alveolă, ca urmare a unei leziuni traumatice. Astfel de urgențe stomatologice trebuie tratate cu foarte multă seriozitate deoarece pot provoca modificări ireversibile asupra dentiției.

Tratament pentru măsea spartă

Tratamentul pentru o măsea spartă diferă în funcție de fiecare caz în parte, mai precis, în funcție de cauză și de profunzimea fracturii.

Atunci când vorbim despre traumatismele dentare care duc la eliminarea dintelui sau a unei părți a acestuia, medicii stomatologi ne explică faptul că este foarte important să știm că dintele poate fi reatașat de către medicul stomatolog, în termen de 30 – 60 de minute, dacă acesta este integru.

Cu rădăcina sănătoasă

O fractură dentară poate deschide camera pulpară, de aceea, în astfel de situații este necesar tratamentul endodontic, scoaterea nervului dintelui. Uneori, fractura dentară poate necesita și aplicarea unei coroane dentare. O fractură de dimensiuni mici poate fi tratată cu ajutorul unei obturații, adică a unei plombe dentare. De asemenea, o măsea spartă poate avea nevoie de refacerea unor tratamente vechi, în cazul în care acestea există, și de reconstrucția dintelui.

Cu rădăcina afectată

Atunci când vorbim despre o măsea spartă care nu mai are nerv, trebuie să știm că aceasta nu se mai poate plomba deoarece pereții dintelui rămași nu sunt suficienți de rezistenți pentru a susține o plombă de dimensiuni mari, iar noi vom avea nevoie de o lucrare dentară, de exemplu: o coronă dentară. În unele cazuri o fractură dentară poate duce la nevoia extracției dintelui, care poate fi înlocuit cu un implant dentar, ce va ține locul rădăcinii dintelui natural.