Medicul dentist Enache Cosmina: „Boala parodontală nu doare”

De: | Etichete: , , | Comentarii: 0 | 19 iulie 2018

Cifrele arată că boala parodontală, cunoscută în popor sub denumirea de parodontoză, afectează nu mai puțin de 9 din 10 români. Aceasta poate debuta încă de la vârste fragede și poate duce la pierderea totală a dinților. Medicul dentist Enache Cosmina, din cadrul clinicilor Dr. Leahu, a explicat care sunt simptomele bolii și cum se poate trata.

Doamnă doctor, ce este boala parodontală?

Aceasta este o afecțiune care afectează țesuturile de susținere a dinților, osul maxilar și gingia. Boala parodontală se mai numește „boala dinților frumoși” sau „boala dinților sănătoși” întrucât dinții, deși nu au carii, se pot pierde.

Poți să-ți dai seama că suferi de o boală parodontală abia când ți-ai pierdut primul dinte?

Din păcate da, pentru că boala parodontală nu doare în faza incipientă. Sunt câteva semne care ne pot duce cu gândul la o astfel de boală. În primul rând sângerarea gingivală sau măririle de volum ale gingiei. În stadiile avansate, dinții încep să se miște și atunci apar durerile.

Ce influențează această boală?

Principalul factor care duce la apariția bolii este placa bacteriană care nu este îndepărtată corect. Printre factorii secundari se numără tartrul (placă bacteriană mineralizată), fumatul, afecțiunile generale ca problemele cardio-vasculare, diabetul, osteoporoza, înghesuirile dentare. Toți acești factori pot duce la apariția bolii parodontale. Aceasta se poate transmite și genetic.

De la ce vârstă debutează această boală?

Nu există o vârstă anume, cu cât apare mai rapid, cu atât are o evoluție mai agresivă și duce mai repede la pierderea dinților. La copii nu putem vorbi de boală parodontală pentru că nu au dinți definitivi.

În ce constă tratamentul?

Se face o radiografie panoramică să vedem în ce stadiu este nivelul osului, apoi examenul clinic-obiectiv pe care-l facem în cabinet. Facem o măsurătoare să vedem cât a evoluat boala. Vom începe cu o igienizare clasică, îndepărtarea tartrului și un periaj profesional, iar în funcție de măsurători, se stabilește tipul de chiuretaj pe care îl vom face. Pe lângă chiuretaj, care se face sub anestezie locală, deci nu se taie, nu se coase, vom mai spăla cu soluții antiseptice speciale. Completăm apoi cu laserul dentar.

Durează mult tratamentul?

În principiu sunt două ședințe, în prima se vor face detartrajul, periajul și măsurătorile, apoi la o săptămână distanță, pacientul revine și facem chiuretajul. Pacientul revine la control după o lună. Țesuturile au nevoie de trei luni pentru vindecare. Apoi, pacientul trebuie să revină la control, pentru igienizare, la 4-6 luni.

Se poate vindeca boala parodontală?

Din păcate, nu. Boala parodontală nu se vindecă, doar o stagnăm. Din feicire, acum avem multe tehnologii care ne ajută, printre care și PRGF-ul.

Ce este PRGF-ul?

PRGF-ul este o procedură prin care se recoltează sânge de la pacient, se centrifughează și se obțin niște factori de creștere pe care noi îi injectăm în gingie ca să ajute la o vindecare mai rapidă și să se vascularizeze țesutul.

Se poate ca boala parodontală să afecteze doar câțiva dinți?

Da, dar când boala parodontală este localizată atunci vorbim despre un factor care persistă. De exemplu, o coroniță dentară pusă incorect poate face ca boala să afecteze doar un dinte.

Întreabă medicul: