,,Netratate la timp, cariile evoluează fără să ne dăm seama și uneori fără simptome.” – Interviu cu Dr. Gabriela Savu, medic stomatolog

medic stomatolog in cabinetul de medicina dentara
Dr. Gabriela Savu, medic stomatolog în cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu.

De: | Etichete: , , , | Comentarii: 0 | 22 august 2022

La Clinicile Dentare Dr. Leahu, fiecare medic stomatolog oferă pacienților sănătate reală și o experiență excepțională. Indiferent de problemele dentare cu care aceștia se confruntă, echipa multidisciplinară de medici stomatologi este pregătită să răspundă tuturor provocărilor.

Dr. Gabriela Savu, medic stomatolog în cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu, ne explică care sunt cele mai frecvente afecțiuni dentare întâlnite la pacienți și cum se tratează acestea, dar și cum putem preveni apariția cariilor dentare, în interviul ce urmează.

Descrie în câteva cuvinte ce reprezintă pentru tine echipa Clinicilor Dentare Dr. Leahu?

Fac parte din echipa Clinicilor Dentare Dr. Leahu de foarte mult timp și pot spune că suntem o echipă în adevăratul sens al cuvântului. Cu toții suntem tineri, entuziasmați, ne place ceea ce facem, ne ajutăm și învățăm unii de la alții atunci când este nevoie.

Stomatologia a fost prima opțiune pentru cariera ta?

Stomatologia a fost pentru mine prima și singura opțiune. Îmi aduc aminte în dimineața admiterii, înainte să intru în clădire, majoritatea candidaților spuneau că dacă nu intră la Facultatea de Medicină Dentară, au o soluție de rezervă, o a doua facultate. Eu mă uitam nedumerită la mama mea și ne întrebam de ce nu luasem și noi în calcul asta. Din fericire nu a fost nevoie.

Ce afecțiuni dentare întâlnești cel mai des la pacienții tăi?

Ce probleme dentare întâlnesc des la pacienții care vin în clinica Dr. Leahu, încă de la prima vizită, sunt cariile dentare. Potrivit unor studii, la noi în țară, cariile sunt prezente la peste 97% din populație. Apoi pe locul doi ar fi boala parondontală, în diverse stadii ale acesteia.

Cariile dentare sunt printre cele mai întâlnite afecțiuni ale pacienților și totodată una dintre cauzele care duc la pierderea dinților. Netratate la timp, cariile evoluează fără să ne dăm seama și uneori fără simptome. Chiar și atunci când simptomele unei carii apar, cum ar fi durerile ori sensibilitățile dentare, la rece sau la cald, de multe ori, pacienții iau antiinflamatoare și neglijează vizita la medicul stomatolog, în vederea stabilirii unui tratament potrivit. Astfel că ajung prea târziu în cabinetul de medicină dentară, iar noi, medicii stomatologi, suntem nevoiți să extragem dintele afectat.

Care sunt cauzele apariției cariei dentare?

În cele mai multe ori cariile dentare apar din cauza lipsei igienei dentare corespunzătoare. Suplimentar avem factori favorizanți prin dietă. Dacă dieta este bogată în carbohidrați, alimente dulci consumate frecvent, acestea lucrează împreună cu bacteriile din cavitatea orală și astfel se creează un mediu acid care atacă structurile dentare provocând carii dentare. La început, cariile sunt complet asimptomatice, dar pe măsură ce ele avansează, apar și simptomele.

pacient pe scaun, medic stomatolog in dreapta

Tratamentul cariilor dentare se stabilește împreună cu medicul stomatolog în funcție de gravitatea cariei.

Câte tipuri de carii există și cum le tratezi?

Pentru că tot am amintit mai sus de simptome, cariile dentare se pot clasa în mai multe subtipuri. Însă, la îndemână este să decidem dacă sunt simple sau complexe.

Cariile simple afectează doar structurile dure dentare, precum smalțul, dentina sau cementul, care este corespondentul smalțului de la nivelul rădăcinii dentare. Iar cele complexe afectează mai mult de atât, ajungând la camera pulpară (nervul dintelui), implicând astfel și tratamente mai ample decât obturațiile compozite, care sunt cunoscute și ca plombe dentare.

Cum putem prevenii apariția cariilor dentare?

Pentru a prevenii apariția cariilor dentare este necesar să avem o igienă orală corectă și regulată. Ceea ce cuprinde efectuarea periajului dentar acasă, atât dimineața, cât și seara, cu o periuță adecvată nevoilor fiecăruia. Foarte important este să schimbăm periuța de dinți o dată la fiecare 3 luni, deoarece este un obiect pe suprafața căruia se strâng o mulțime de microbi. De asemenea, o dată la 6 luni, după ce realizăm ședința de igienizare dentară profesională la stomatolog, este necesar să schimbăm periuța de dinți.

Complementar periajului dentar mai trebuie utilizate și ața dentară, apa de gură și dușul bucal. Cel din urmă fiind recomandat mai ales în cazul pacienților cu lucrări protetice, implanturi și aparate ortodontice.

Cum gestionezi provocările din timpul intervențiilor? Povestește-ne ultima situație de acest fel.

Încercând să rezolvăm diverse afecțiuni medicale, este posibil ca din când în când să ne confruntăm cu diverse situații. În momentele acestea, toată echipa este concentrată să rezolve problema într-un timp cât mai scurt, le transmitem pacienților empatie, povestim ceea ce urmează să facem, lucru prin care le dăm încredere.

Astfel de situații întâlnim atunci când ne propunem să abordăm lucrurile într-un anumit mod, iar în timp ce lucrăm intervin alte probleme și constatăm că trebuie să schimbăm soluția de tratament.  Caz care, de cele mai multe ori, se întâmplă atunci când realizăm tratamentul cariilor dentare. Aparent, cariile sunt superficiale, însă în timp ce curățăm dentina alterată, observăm că este afectată inclusiv pulpa dentară. În acest caz trebuie să recurgem și la un tratament de canal care să înlocuiască structura afectată. Moment în care le comunicăm pacienților situația nouă, le oferim varianta de tratament și ceea ce implică, iar la final facem radiografii de control să ne asigurăm că totul este în regulă.

Dacă te confrunți cu o problemă stomatologică și îți dorești să îți recapeți sănătatea și frumusețea danturii, echipa Clinicilor Dentare Dr. Leahu este întotdeauna pregătită să îți ofere ajutorul de care ai nevoie. Ne găsești în București, Pitești, Ploiești, Oradea, Galați, Constanța, Timișoara, Turda, Sibiu, Iași, Cluj-Napoca, Craiova și Brașov. Pentru programări ne poți contacta la numărul de telefon: 021 91 34 sau prin WhatsApp aici 👉 https://bit.ly/3vDGKPt. Te preluăm imediat.

Întreabă medicul: