Pericoronarita. Cauze, simptome, tratament și sfaturi pentru urgență

Pericoronarita tratata de catre medic in stanga si asistenta in dreapta
Extracția măselei de minte poate reprezenta o opțiune de tratament pentru pericoronarită.

De: | Etichete: , , , , , , | Comentarii: 0 | 26 mai 2020

Vizualizat de 5.847 utilizator/i

Apariția ultimilor molari sau a măselelor de minte, așa cum sunt numite de către cele mai multe persoane, pot cauza diferite probleme la nivelul cavității orale. Cea mai des întâlnită afecțiune de acest tip este pericoronarita care, în unele cazuri, poate reprezenta o urgență stomatologică. Iată care sunt cauzele și simptomele pericoronaritei, dar și care sunt opțiunile de tratament.

Ce este pericornarita, ce cauze are și cât durează?

Măseaua de minte are rolul de a tăia și fărâmița alimentele pe care le consumăm. Deși se spune că apariția măselei de minte coincide cu vârsta maturității în gândire, nu putem spune că întotdeauna este un motiv de bucurie deoarece apariția măselei de minte poate provoca mai mult disconfort decât lipsa sa. Apariția ultimilor molari pe arcadă poate provoca episoade neplăcute, în special tinerilor cu vârsta cuprinsă între 17 și, eventual, 28 de ani, adică în perioada în care măselele de minte erup.

De cele mai multe ori, măselele de minte cresc strâmb sau cariate și afectează dinții vecini. În unele cazuri, poziționarea incorectă nu le permite să erupă în totalitate, astfel rămân parțial acoperite de gingie și provoacă dureri foarte mari. Molarul de minte inclus apare atunci când spațiul de care are nevoie pentru a erupe în mod normal, se micșorează din diverse motive, erupția sa fiind împiedicată de gingii, de os, de alt dinte sau chiar de toate trei.

Erupția incompletă sau nefirească a molarilor de minte cauzează pericoronarită, o situație care se poate transformă în urgență stomatologică. Pericoronarita apare atunci când între gingie și dinte se acumulează bacterii și resturi alimentare, care ulterior provoacă infecții.

Principala cauză a pericoronaritei este reprezentată de acumularea bacteriilor, însă apariția afecțiunii poate fi influențată de mai mulți factori, precum:

• acumularea depunerilor de tartru pe măselele de minte;
  • acumularea resturilor alimentare în jurul molarilor de minte;
  • traumatizarea mecanică a zonei afectate din timpul masticației;
  • igiena orală deficitară.

În lipsa unui tratament potrivit, pericoronarita poate provoca diverse complicații, de aceea este recomandat ca atunci când simțim orice tip de disconfort cauzat de măseaua de minte, să discutăm cu medicul stomatolog. Atunci când nu este tratată corespunzător, pericoronarita poate reapărea deoarece în zona în care molarul este semiinclus se pot acumula din nou bacterii și resturi alimentare.

Tipuri de pericoronarită

În funcție modul în care ultimul molar de minte erupe pe arcadă, pericoronarita poate fi de două tipuri, și anume:

Pericoronarita acută (congestivă)

Aceasta se manifestă prin dureri ce apar în timpul procesului de masticație sau de deglutiție. De asemenea, în momentul exercitării presiunii asupra gingiei se poate observa apariția unui lichid (exudat seros) amestecat cu sânge. Uneori se poate observa o porțiune din coroana dintelui, alteori aceasta nu este vizibilă, fiind ascunsă sub porțiunea de gingie.

Pericoronarita cronică

Acest tip de pericoronartită afectează țesuturile din jurul măselei de minte care a erupt într-un mod nefiresc. Astfel, apar dureri ce pot iradia spre ureche sau chiar spre întreaga arcadă. De asemenea, poate apărea limitarea mișcărilor de deschidere a gurii, fiind cauzată de amploarea zonei de inflamație.

Simptomele pericoronaritei

Principalele simptome ale pericoronaritei sunt durerea în zona în care molarul a erupt, în fiecare caz în parte această afecțiune poate provoca imposibilitatea pacientului de a se hrăni corespunzător, incapacitatea de a deschide gura sau chiar de a vorbi. Atunci când nu este tratată la timp, pericoronarita se poate transforma într-o urgență stomatologică.

Alte simptome ale pericoronaritei sunt:

• durere în zona afectată, care se poate extinde de-a lungul întregii arcade dentare;
  • înroșirea gingiei;
  • gust neplăcut, cauzat de prezența puroiului;
  • respirație urât mirositoare (halena);
  • abces dentar;
  • imposibilitatea de a mesteca alimentele în mod corespunzător.

Tratament pentru coronarită

În ceea ce privește diagnosticarea și tratarea corectă a pericoronaritei este necesar să discutăm despre importanța consultului stomatologic. Astfel, pericoronarita se poate diagnostica chiar înainte ca simptomele acesteia să apară. În urma unui consult realizat de către medicul stomatolog, în cadrul căruia se realizează și o radiografie dentară, se poate observa direcția și tipul de creștere a molarului, medicul putând recomanda extracția dintelui, dacă este cazul.

Atunci simptomele deja apar, pentru început, se realizează igienizarea zonei respective cu ajutorul unui detartraj și al unui periaj profesional. De asemenea, se realizează și spălarea zonei afectate cu soluții antiseptice. Dacă este un episod acut, se administrează antibiotice și antiinflamatoare, iar medicii se asigură că după tratarea infecției molarul de minte se va extrage pentru a se asigura că nu vor mai exista astfel de episoade recurente.

Sfaturi pentru situații de urgență

Extracția molarilor de minte poate fi privită și ca o metodă de prevenție a pericoronaritei. Măselele de minte pot fi extrase la recomandarea medicului stomatolog, tocmai pentru a elimina riscurile apariției afecțiunilor dentare provocate de eruperea nefirească a molarilor.

Atunci când deja apar simptome ale pericoronaritei, este important să ne asigurăm că păstrăm zona cât mai curată. Deoarece periajul dentar în zona respectivă poate provoca durere, putem folosi apa de gura de mai multe ori pe zi, pentru a elimina resturile alimentare și bacteriile până în momentul în care ajungem la medicul stomatolog. Pentru calmarea durerii se pot folosi comprese reci pe suprafața obrazului.

Când trebuie să mergi la medic?

Așa cum am văzut, vizita din timp la medicul stomatolog poate fi realizată din timp, astfel încât medicul stomatolog să poată decide dacă este cazul ca măselele de minte să fie extrase. Atunci când apar simptome ale pericoronaritei este recomandat să mergem cât mai repede la medicul stomatolog, tocmai pentru a trata afecțiunea din timp și pentru a nu exista posibilitatea apariției urgențelor stomatologice .

Este recomandat să nu neglijăm vizita la medicul stomatolog și să începem un tratament medicamentos fără prescripție medicală. Chiar dacă pe moment infecția se poate trata și durerea se calmează, cauza nu va fi tratată și, de aceea, există posibilitatea ca în viitor pericoronarita să reapară.

Pericoronarita în sarcină

Este recomandat ca femeile însărcinate care observă simptomele pericoronaritei să ceară sfatul medicului stomatolog. Este foarte important ca dentistul să știe care este trimestrul sarcinii, tocmai pentru a putea recomanda o opțiune de tratament potrivită.

Întreabă medicul: