Poți merge la dentist dacă ești însărcinată? Dr. Adina Dumitru, medic stomatolog, răspunde la una dintre cele mai întâlnite întrebări la viitoarele mămici

pacient pe scaun, medic stomatolog in dreapta
Cel mai adesea, cancerul oral se manifestă într-o fază avansată, iar simptomele pot fi confundate cu ale altor probleme medicale.

De: | Etichete: , , , | Comentarii: 0 | 10 august 2022

Prevenția dentară este foarte importantă, indiferent de vârstă, iar pentru a evita afecțiunile ce apar la nivelul gingiilor și al dinților trebuie să mergi regulat la medicul stomatolog. Cu cât vizita la cabinetul de medicină dentară se face din timp, cu atât problemele dentare vor fi evitate ori tratate în stadii incipiente. De asemenea, poți merge la dentist și dacă ești însărcinată, fie pentru că ai o anumită afecțiune dentară, fie pentru că vrei să te asiguri că sănătatea ta orală este una bună pe perioada sarcinii.

În rândurile ce urmează îți vom explica cu ce probleme dentare este posibil să te confrunți pe perioada sarcinii și când se pot agrava acestea, dar și ce tratamente poți urma, chiar dacă ești însărcinată.

Igiena orală nu trebuie neglijată în sarcină

Igiena orală trebuie respectată cu strictețe în fiecare zi, nu face excepție perioada sarcinii. Cu atât mai mult, în timpul sarcinii trebuie să acorzi o atenție deosebită curățării danturii. Periajul dentar realizat după fiecare masă sau de minim 2 ori pe zi, mai ales dimineața și seara, este prioritar. Pe lângă acesta este necesar să folosești și mijloacele adjuvante de curățare, precum ața dentară, apa de gură ori dușul bucal. Fiecare în parte are un rol cât se poate de serios în ceea ce privește evitarea afecțiunilor dentare și păstrarea sănătății orale, mai ales pe perioada sarcinii.

4 probleme dentare ce pot apărea în timpul sarcinii

Printre problemele dentare cu care se confruntă viitoarele mămici în timpul unei sarcini enumerăm gingivita de sarcină, mobilitățile dentare, hiperplaziile gingivale și cariile dentare.

Atunci când apare gingivita de sarcină, aceasta se manifestă printr-o inflamație gingivală, prin sângerări gingivale și sensibilități la contactul dinților cu anumite alimente reci sau fierbinți. În ceea ce privește mobilitățile dentare, acestea sunt cauzate de hormonii estrogeni, care permit o relaxare a ligamentelor și a articulațiilor, întrucât acest lucru se produce și la nivelul ligamentelor periodontale care rețin dinții în os. Prin urmare, femeia însărcinată poate prezenta o ușoară mobilitate dentară.

În cazul în care viitoarea mămică se confruntă cu hiperplazii gingivale, este important să aibă în vedere felul cum se manifestă gingia. Dacă aceasta se dezvoltă în exces și nu se retragere după sarcină este necesar ca medicul stomatolog să intervină chirurgical.

Nu în ultimul rând, cariile dentare sunt cele mai frecvente în timpul sarcinii. Acestea pot să apară pe fondul inflamației gingivale care face de multe ori periajul dentar neplăcut și prin urmarea curățarea danturii insuficiente.

Majoritatea problemelor dentare sunt reversibile după sarcină, iar de cele mai multe ori ele dispar odată ce mămica naște.

Ce afecțiuni dentare se pot agrava în sarcină

Afecțiunile dentare ce se pot agrava în sarcină sunt de cele mai multe ori gingivitele și cariile dentare.

Gingivitele odată instalate, dacă nu sunt tratate la timp, pot duce la paradontoză. Astfel că încep să apară sângerări gingivale, dureri și sensibilități neplăcute și, în stadii avansate ale bolii parodontale, mobilitățile dentare.

Cea de-a doua afecțiune dentară foarte des întâlnită pe timpul sarcinii este caria dentară. O carie dentară evoluează rapid și provoacă dureri neimaginabile. O astfel de problemă stomatologică trebuie tratată înainte să apară durerea sau cel târziu la primul semn de disconfort, pentru a evita pierderea dintelui natural. Este de menționat faptul că dacă viitoarea mămică se confruntă în primul trimestru de sarcină cu o carie dentară ce provoacă dureri, tratamentul stomatologic ce implică scoaterea nervului și tratarea cariei se va temporiza până în trimestrul al doilea de sarcină, pentru ca medicul să poată face și anestezie dentară.

Poți merge la dentist dacă ești însărcinată?

Dr. Adina Dumitru, medic stomatolog în cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu, ne transmite că femeile gravide pot merge în siguranță la cabinetul de medicină dentară. Chiar dacă nu întâmpină probleme dentare, este bine să meargă regulat la stomatolog, pentru simple detartraje profesionale și verificări clinice.

Ce tratamente stomatologice poți face în timpul sarcinii

De regulă, tratamentele dentare pe perioada sarcinii sunt recomandate să se efectueze în trimestrul al doilea, deoarece în primul trimestru are loc formarea organelor fătului, iar în trimestrul al treilea orice stres provocat viitoarei mame poate duce la o naștere prematură.

Printre tratamentele pe care le poți face în timpul sarcinii putem enumera: detartrajele dentare profesionale, obturațiile dentare și chiar tratamentele de canal sau extracțiile dentare.

Detartraje și periaje profesionale

Detartrajul dentar este o manoperă foarte simplă ce nu necesită anestezie dentară și este recomandat să se efectueze odată la 4-6 luni. Această manoperă se realizează în doar 30 de minute prin tehnici ușoare, cu instrumente speciale, care îndepărtează rapid placa bacteriană de pe suprafața danturii și tartrul aflat subgingival. În completarea detartrajului vine și periajul profesional, care elimină depozitele de tartru sparte în urma tehnicii realizate și toate resturile rămase pe dinți.

Obturații dentare

Atunci când avem carii dentare foarte mici care nu provoacă dureri, medicul stomatolog realizează obturațiile dentare, care se pot face fără anestezie dentară. Procedura implică îndepărtarea leziunii carioase, curățarea dintelui cu soluții dezinfectante și umplerea spațiului rămas gol cu o plombă.

Tratamente de canal sau extracții dentare

„De-a lungul timpului am tot auzit că nu se pot face tratamente endodontice sau extracții dentare în timpul sarcinii, însă aceste 2 lucruri sunt mituri pe care dorim să le demontăm. Ei bine, se pot face atât tratamente de scoatere a nervului, cât și extracții dentare. Însă dorim să precizăm că acestea se pot realiza doar în trimestrul al doilea de sarcină și doar dacă necesită o urgență stomatologică”, explică Dr. Adina Dumitru.

Prin urmare, poți merge la dentist dacă ești însărcinată și poți face anumite manopere medicale, tot ce trebuie să faci este să programezi o vizită la cabinetul de medicină dentară.

Întreabă medicul: