• Română

Pulpita acută și complicațiile ei. Când și cum se tratează?

Pupita acuta tratata la microscop de catre medic in dreapta si asistenta in stanga
Pentru tratarea pulpitei acute medicul stomatolog poate folosi microscopul.

De: | Etichete: , , , , , | Comentarii: 0 | 8 mai 2020

Afecțiunile de la nivelul cavității orale pot duce la apariția complicațiilor severe și chiar la afectarea sănătății generale a organismului. Pulpita acută este văzută drept o urgență  stomatologică, de aceea este foarte important să știm care sunt simptomele acesteia, dar și când este necesar să ne prezentăm la medicul stomatolog. Iată care sunt recomandările medicilor cu privire la tratamentele necesare pulpitei acute.

Ce este pulpita acută?

În primul rând, este foarte important să știm ce este de fapt pulpita acută. Aceasta reprezintă o condiție medicală în care pulpa dentară este inflamată. Pulpa dentară este cunoscută de către cele mai multe persoane drept ,,nervul dintelui”. Aceasta este partea dintelui care îi oferă vitalitatea și vascularizația.

Pentru a înțelege ce este pulpa dentară este necesar să știm care sunt componentele dintelui . Astfel, acesta este format din două componente principale: coroana și rădăcina, sau partea vizibilă și cea aflată sub nivelul gingiei.

Coroana dintelui este protejată de un strat subțire, numit smalț dentar. Sub smalţ se află dentină, care protejează şi rădăcina, duritatea ei fiind redusă.  Rădăcina dintelui este acea parte a acestuia ce nu poate fi observată cu ochiul liber, aflându-se în cavitatea osoasă și reprezentând ,,fundația dintelui”. Rădăcina are rolul de a face posibil procesul masticației. Camera pulpară este acel spațiu protejat de 2 straturi protectoare în care se află pulpa dintelui, camera pulpară este protejată de dentină, care are o culoarea gălbuie și nu are rezistență mecanică.  Pulpa dentară este, de fapt, un țesut moale, alcătuit din nervi și vase de sânge.

Infectarea pulpei dentare poate duce la apariția pulpitei acute și poate avea loc atunci când microorganismele reușesc să pătrundă în interiorul camerei pulpare, declanșând reacții inflamatorii.

Factori de risc

Afecțiunile la nivelul pulpei dentare pot apărea din diverse cauze, de cele mai multe ori factorii de risc sunt reprezentați de afecțiuni dentare sau de către diverse acțiuni ce duc la traumatismul dentar.

• Caria dentară

Inflamarea pulpei dentare poate avea loc atunci când caria dentară ajunge în stadiu avansat.  Aceasta este o afecțiune dentară foarte des întâlnită, care apare în urma unui proces de acumulare a bacteriilor pe suprafața dinților. În stadiu incipient caria dentară nu provoacă durere, de aceea aceasta poate fi neglijată și netratată la timp. Astfel, caria ajunge să afecteze toată structura dintelui și, implicit, pulpa dentară.

• Traumatismul dentar

Traumatismele dento-alveolare, așa cum sunt numite de către medicii stomatologi, sunt reprezentate de luxații, avulsii sau fracturi dentare cu interesarea camerei pulpare. Acestea sunt considerate urgențe stomatologice și necesită tratament imediat. Fractura dentară cu interesarea camerei pulpare poate duce la infectarea pulpei dintelui. Fisurile dentare, fracturile coronare, eroziunea dentară sau bruxismul pot duce la traumatisme care să afecteze pulpa dentară și să provoace pulpita acută.

Ce complicații poate avea inflamarea pulpei dentare?

Atunci când infecția nu este tratată la timp pot apărea complicații severe care, în final, pot duce și la pierderea dintelui.

Pulpita poate fi de două tipuri, și anume: reversibilă și ireversibilă.

• Pulpita reversibilă

Acea situație în care pulpa dentară nu a fost afectată foarte tare și este încă vitală. În acest caz afecțiunea poate fi tratată și pulpa dintelui poate fi salvată.

• Pulpita ireversibilă

Este o situație mai complicată care are loc atunci când bacteriile ajung în camera pulpară. Astfel, deși pulpa dintelui poate fi încă vitală și se poate trata, microorganismele intrate deja în contact nu vor permite vindecarea și vor determina distrugerea țesutului. În situațiile în care dintele este foarte afectat de procesul carios sau de traumatismul care a declanșat pupita, atunci va fi necesară extracția dentară.

Simptomele  pulpitei acute

Atunci când vorbim despre pulpita acută, ne referim la o durere intensă, insuportabilă resimțită în mometul în care dintele ia contact cu alimente reci, fierbinți sau care conțin zahăr. De cele mai multe ori, durerea resimțită în cazul pulpitei acute poate iradia și poate crea o stare de disconfort general.

Pulpita nu trebuie confundată cu abcesul dentar , dar trebuie reţinut faptul că un dinte care suferă de pulpită acută netratată poate suferi și de o infecție, iar în acest caz abcesul dentar poate apărea oricând.

În ce constă tratamentul de urgență?

Tratamentul stomatologic de urgență ce se realizează în cazul pulpitei acute este reprezentat de o intervenție endodontică.

Endodonţia este o ramură a medicinei dentare care se ocupă cu tratarea pulpei dentare având ca scop înlăturarea infecţiei şi protejarea dintelui tratat împotriva ulterioarelor atacuri microbiene.

Tratamentul endodontic este cunoscut de către cele mai mule persoane drept ,,tratamentul pe canal” sau tratamentul prin care este ,,scos nervul dintelui”. Tratamentul endodontic constă în îndepărtarea pulpei dentare afectate, urmată de curățarea în profunzime a dintelui și umplerea spațiului rămas gol cu un material special. În cadrul Clinicilor Dentare Dr. Leahu se utilizează microscopul pentru tratamente pe canal cu un grad ridicat de precizie. Datorită performanțelor optice remarcabile ale microscopului imaginea este mărită de până la 25 de ori, iar medicii endodonți pot stabili un diagnostic corect, de mare finețe și, implicit, un tratament potrivit.

În cazul în care pulpa dintelui nu mai poate fi salvată, este necesară extracția dentară.

Când trebuie să mergi la medic?

Deoarece pulpita acută reprezintă o urgență stomatologică, vizita la medicul dentist este necesară într-un timp cât mai scurt. Pentru a putea controla durerea și pentru a reduce riscurile posibilelor complicații este foarte important să ne prezentăm la medicul stomatolog atunci când durerea persistă mai mult de 2-3 zile.

Cum previi  pulpita acută?

Ținând cont de faptul că principala cauză a apariției pulpitei acute este caria dentară ajunsă în stadiu avansat, este foarte important să știm că putem preveni acest tip de afecțiune orală prin vizitele regulate la medicul stomatolog, la fiecare 6 luni. Astfel, în cadrul controalelor de rutină vor putea fi observate procesele carioase în stadiu incipient și vor fi tratate înainte ca acestea să afecteze toată structura dintelui. Traumatismele dentare ce pot provoca pulpita acută se pot evita prin acordarea atenției, în mediile în care rănirea se poate realiza cu ușurință.