• Română

Retragerea gingiilor. Cauze, tratament, îngrijire și prevenție

Medici stomatologi in timpul tratarii retragerii gingiilor
Retragerea gingiilor se poate trata de către medicii stomatologi prin intermediul diverselor intervenții stomatologice.

De: | Etichete: , , , , , , | Comentarii: 0 | 29 aprilie 2020

Vizualizat de 2.621 utilizator/i

O dantură sănătoasă și frumoasă oferă mai multă încredere în propria persoană. Sănătatea gingiilor este un aspect pe care trebuie să îl tratăm cu foarte mare seriozitate, retracția gingiilor fiind una dintre afecțiunile orale ce poate fi prevenită, eliminând astfel riscurile apariției complicațiilor severe. Află care sunt cauzele retracției gingivale, dar și care sunt tratamentele recomandate de către medicii stomatologi.

Cauze ale retracției gingivale

În primul rând, este foarte important să știm faptul că retracția gingiilor este acea afecțiune care se poate observa atunci când nivelul gingiei din jurul unuia sau mai multor dinți este mai retras în comparație cu zonele vecine.

Principalele cauze ale apariției retracției gingivale sunt următoarele:

• Afecțiunile gingivale, ori boala parodontală;
  • Bruxismul;
  • Periajul dentar agresiv sau folosirea unei periuțe de dinți nepotrivite;
  • Rutina incorectă a igienei orale;
  • Consumul de tutun.

Atunci când vorbim despre afecțiunile gingivale ori despre gingii inflamate putem vorbi despre acumularea plăcii bacteriene pe suprafața dinților și pe linia dintre gingie și dinte. Astfel de afecțiuni netratate la timp pot duce la boala parodontală. Gingia se desprinde treptat de pe suprafața dinților, urmând să se formeze pungile parodontale și să apară mobilitatea dinților sau chiar pierderea definitivă a acestora. Parodontoza, așa cum este cunoscută de către cele mai multe persoane este o boală a țesuturilor de susținere a dinților. De multe ori, boala parodontală debutează fără ca pacienții să sesizeze.

Bruxismul este reprezentat de scrâșnitul involuntar al dinților. Acesta creează presiune asupra gingiilor, iar atunci când nu este tratat la timp afectează atât structura dintelui, cât și gingiile, prin apariția retracției gingivale.

Periajul dentar realizat într-un mod agresiv, cu mișcări bruște și cu o presiune mare aplicată asupra dinților poate determina afectarea smalțului dentar și erodarea acestuia. Retragerea gingiilor poate apărea în timp și poate afecta sănătatea întregii danturi. De asemenea, o igienă orală precară ori un periaj dentar incorect realizat pot duce la retracția gingivală. Acumularea plăcii bacteriene și a depunerilor de tartru duc la apariția afecțiunilor gingivale și în final la retragerea gingiilor.

Consumul de tutun reprezintă o cauză a mai multor afecțiuni și boli care pot apărea la nivelul organismului. Fumatul duce la o predispunere mult mai mare a afecțiunilor orale, și desigur a retragerii gingiilor.

Factori de risc pentru gingiile retrase

Așa cum se poate întâmplă în cazul inflamărilor gingivale, retracția gingivală poate fi foarte ușor trecută cu vederea. Atunci când sănătatea gingiilor este neglijată pot apărea complicații severe care pot duce în final la pierderea dinților.

Factorii de risc ai retracției gingivale pot fi reprezentați de obturații sau lucrări vechi incorect adaptate. De asemenea, alți factori de risc pentru gingiile retrase sunt malpozițiile dentare deoarece atunci când dinții au o poziție incorectă forțele aplicate asupra acestora nu se transmit în mod normal, iar atunci când există o presiune mult prea asupra dinților poate apărea retragerea gingiei. Frenul labial reprezintă de o fâşie de țesut muscular (o membrană) care se află între buză şi gingie, în unele cazuri acesta poate reprezenta un factor de risc pentru retragerea gingiei. Afecțiunile gingivale se pot agrava în timp, în special o dată cu înaintarea în vârstă, mai ales dacă pe parcursul vieții igiena orală nu a fost una adecvată.

Retragerea gingiilor – simptome

În primul rând, retragerea gingiilor este o afecțiune ce se poate observa cu ochiul liber, atunci când linia gingiilor este retrasă. Se poate observa cum unul sau mai mulți dinți pot părea mai lungi decât ceilalți din cauza gingiei retrase care nu mai acoperă dintele la fel ca înainte. Zona de pe dinte care nu mai este acoperită de gingie poate provoca sensibilitate dentară în timpului consumului de alimente reci sau calde ori în timpul periajului dentar. În unele cazuri poate apărea și durerea.

Când trebuie să mergi la stomatolog

Consultul realizat de către medicul stomatolog reprezintă un pas foarte important pentru diagnosticare și pentru recomandarea unui plan de tratament potrivit pentru fiecare persoană în parte. Dacă observi unul sau mai multe simptome ale retragerii gingiilor, este foarte important să mergi cât mai repede la medicul dentist. Cea mai bună modalitate de a stopa evoluția retracției gingivale și agravarea problemei este să începi cât mai curând tratamentul prescris de către medic.

Tratament pentru gingii retrase

Medicii stomatologi  explică faptul că pentru a trata retracția gingivală este necesar în primul rând un control stomatologic. Tratamentul realizat la nivelul gingiei se recomandă în funcție de stadiul în care afecțiunea se află în momentul consultului. Acesta poate consta într-un simplu detartraj ori o igienizare profesională sau poate fi reprezentat de tratament parodontal care se realizează în mai multe ședințe.

În cazurile unde retracția gingivală este foarte avansată este indicat să fie aplicată o grefă gingivală. După realizarea unei astfel de intervenții rezultatele din punct de vedere estetic se vor putea observa imediat, acestea fiind însoțite și de dispariția sensibilității și a durerii. Pe termen lung o intervenție cu grefă gingivală reprezintă protecție pentru dinții cu retracție gingivală. Intervenția se efectuează cu anestezie locală, iar pacientul nu simte durere sau disconfort în timpul acesteia. Grefa gingigală este preluată de pe cerul gurii si este amplasată la nivelul retracței gingivale.

După realizarea intervenției este foarte important ca pacienții să respecte indicațiile recomandate de către medicii stomatologi. În primul rând, este necesar ca pacientul să realizeze o igienă orală corectă, mai ales în zona unde a fost realizată grefa gingivală. Periajului dentar se poate realiza cu o periuță de dinți cu peri moi chiar din a doua zi după intervenție, tocmai pentru a menține zona foarte curată.

Pot reveni gingiile la starea normală?

Retracția gingivală se poate trata, iar atunci când tratamentul pentru această afecțiune este realizat la timp, gingiile pot reveni la starea normală. Primul pas este să te prezinți la medicul dentist pentru a identifica cauza care a dus la retragerea gingiei și pentru a începe un tratament potrivit care să stopeze afecțiunea din evoluție.

Cum prevenim retragerea gingiilor

Principala cauză a apariției retracțiilor gingivale este reprezentată de igiena orală incorect realizată, astfel prevenția acesteia se poate realiza printr-o rutină corectă a curățării danturii.

Medicii stomatologi explică  faptul că o igienă orală corectă înseamnă un periaj dentar realizat de cel puțin două ori pe zi, dimineața și seara, dar și folosirea cel puțin o dată pe zi a metodelor adjuvante de curățare, și anume: ața dentară, apa de gură și dușul bucal. Tehnica utilizată pentru realizarea periajului dentar este foarte importantă în ceea ce privește prevenția afecțiunilor gingivale. Astfel, este necesar ca mișcările realizate să fie efectuate din spre gingie spre dinte, cu perii orientați la 45 de grade.

De asemenea, pentru prevenirea retragerii gingiilor sunt recomandate controalele regulate la medicul stomatolog, la fiecare 6 luni. În cadrul acestora se realizează atât o curățare profesională a danturii, dar se și pot observa afecțiuni dentare în stadiu incipient ceea ce implică un tratament mult mai simplu și reduce la minimum riscul apariției complicațiilor.