• Română

Retratamentul endodontic. Ce este și care sunt etapele lui?

retratament endodontic realizat la microscop de catre medic andodont in stanga si asistenta in dreapta
Un retratament endodontic poate salva dintele afectat de la nevoia extracției dentare.

De: | Etichete: , , , , | Comentarii: 0 | 17 august 2020

Tratamentul de canal, așa cum este cunoscut de către cei mai mulți dintre noi, reprezintă o intervenție stomatologică ce poate salva de la extracție un dinte afectat. De-a lungul timpului poate că și tu ai auzit despre nevoia unui retratament endodontic și te-ai întrebat ce reprezintă o astfel de intervenție stomatologică și care sunt etapele pe care pacienții le urmează. Așadar, haideți să aflăm împreună de ce sunt necesare retratamentele endodontice și care sunt pașii de urmat pentru rezultate cât mai bune.

Ce înseamnă retratament endodontic?

Pentru început, este necesar să știm că endodonția este acea ramură a stomatologiei care are rolul de a preveni, de a diagnostica și de a trata afecțiunile țesutului aflat în interiorul dintelui, adică a pulpei dentare sau a nervului dintelui, așa cum este cunoscut de către cele mai multe persoane. Așadar, un tratament endodontic, pe canal, se realizează de către medicii stomatologi atunci când pulpa dintelui este afectată de anumite probleme ale danturii, de exemplu atunci când apar inflamații cauzate de diferite traumatisme de la nivelul dintelui ori atunci când caria dentară se află în stadiu avansat si ajunge să afecteze pulpa dentară.

Însă dacă tratamentul endodontic este efectuat la timp, atunci ce înseamnă un retratament endodontic? Ei bine, un dinte salvat cu ajutorul unui tratament de canal și restaurat în mod corect poate să nu mai aibă nevoie niciodată de un alt tratament dacă sunt respectate toate indicațiile medicilor. În caz contrar, afecțiunile dentare precum cariile pot afecta chiar și un dinte deja tratat, fiind astfel nevoie de un retratament endodontic.

În ziua de astăzi, tratamentele endodontice se pot realiza cu ajutorul unor tehnici moderne și a unei aparaturi de ultimă generație, tocmai pentru că anatomia rădăcinii dinților și a canelelor poate fi complicată. Astfel, tratamentele realizate cu ajutorul microscopului prezintă o rată mult mai mare de succes. Atunci când tratamentul endodontic este realizat în mod tradițional, poate reapărea o reinfectare a pulpei dentare fiind astfel nevoie de un retratament endodontic.

Când se recomandă un retratament endodontic?

Așa cum am văzut, un retratament endodontic este necesar atunci când pulpa unui dinte tratat anterior se infectează din nou. Pentru a salva dintele în cauză și pentru a nu ajunge la nevoia extracției acestuia retratamentul endodontic trebuie realizat la timp.

Cauzele care duc la nevoia unui retratament endodontic pot ține atât de nerespectarea regulilor indicate de către medicul stomatolog, cât și de succesul primului tratament de canal realizat la nivelul dintelui. De multe ori, nevoia unui retratament endodontic poate fi descoperită doar cu ajutorul unei radiografii dentare, deoarece în unele cazuri de reinfectare a pulpei dentare nu apar simptome, iar pacientul se poate confrunta chiar și cu o infecție a osului de susținere a dintelui în cauză, fără să simtă durere. Astfel, vizitele regulate la medicul stomatolog nu doar că vor preveni apariția afecțiunilor orale, ci te vor ajuta să afli din timp dacă tratamentele realizate anterior au fost corect realizate.

Etapele unui retratament endodontic la microscop

Un retratament endodontic se realizează doar cu ajutorul microscopului și a sistemelor rotative și manuale de curățare a canalului. Înainte de a se lucra sub microscop, dintele este izolat cu ajutorul celui mai bun mijloc de izolare, diga dentară. Procedeul clinic constă în îndepărtarea în totalitate a obturației de canal veche de pe toate canalele radiculare, iar apoi tratamentul urmează pașii unui tratament endodontic obișnuit.

„Primul pas constă în îndepărtarea pulpei dentare afectate, urmat de curățarea în profunzime a dintelui și umplerea spațiului rămas gol cu un material special. Un tratament la microscop se efectuează într-o singură ședință, doar în cazuri excepționale se întâmplă să avem nevoie de 2 ședințe”, explică Dr. Ana Maria Flaugiu, medic endodont.

Avantajele utilizării microscopului în endodonție

Stomatologia modernă oferă pacienților siguranța și confortul unor tratamente corect realizate. Microscopul utilizat pentru tratamentele endodontice mărește de până la 25 de ori imaginea astfel încât medicii specialiști endodonți pot stabili un diagnostic concret al afecțiunilor, pot trata corect și complet canalele după îndepărtarea nervului dentar și pot realiza chiar și cele mai complicate proceduri.

Microscopul este o metodă eficientă de a depista canale ascunse, de a verifica curățarea canalelor radiculare și de a identifica mai ușor instrumente fracturate sau uitate (de exemplu acele uitate pe canal), perforaţii, inflamaţii, boli gingivale etc.

Spre deosebire de endodonţia standard, materialele moderne și folosirea microscopului în procedurile stomatologice cresc rata de succes a tratamentelor cu până la 90%.

Metode de prevenție pentru afecțiunile endodontice

Una dintre cele mai ușoare metode de prevenție a afecțiunilor orale este igiena corect realizată. Astfel, cu cât acordăm mai multă atenție rutinei zilnice a curățării danturii, cu atât dantura noastră va fi mai sănătoasă și mai frumoasă.

O igienă orală corectă cuprinde periajul dentar zilnic, de cel puțin două ori pe zi, dimineața și seara. De asemenea, este recomandat de către medicii stomatologi să folosim și mijloace adjuvante de curățare, ața dentară, apa de gură și, dacă este cazul, dușul bucal. Acestea ne vor ajuta să îndepărtăm bacteriile din zonele greu accesibile periuței dentare și ne vor garanta o respirație proaspătă și un aspect îngrijit al danturii.

Așa cum am văzut, pacienții se pot confrunta cu nevoia unui retratament endodontic chiar și atunci când nu prezintă simptome ale infecției la nivelul nervului dintelui. Tocmai pentru a putea observa din timp modul în care afecțiunile dentare evoluează, vizitele regulate la medicul stomatolog sunt recomandate la fiecare 6 luni. Astfel, în urma unui control de rutină și a unei radiografii dentare, medicul stomatolog poate observa cu ușurință orice semn al reapariției infecțiilor dentare de la nivelul pulpei dintelui. Mai mult, în cadrul vizitelor regulate la medicul stomatolog se va realiza și o igienizare profesională a danturii, care va garanta îndepărtarea plăcii bacteriene și a tartrului chiar și din zonele cele mai greu accesibile.