• ro

Sinuzita maxilară de cauză dentară (odontogenă): simptome, cauze, tratament

Medici alături de pacient, în timpul unei consultații
Este necesar să mergi la medicul stomatolog imediat ce apar primele simptome ale afecțiunilor dentare

De: | Etichete: , , , , | Comentarii: 0 | 22 august 2019

Sinuzita maxilară de cauză dentară sau odontogenă este printre cele mai frecvente afecțiuni la nivelul sinusului. Aceasta este întâlnită preponderent la persoanele adulte și niciodată la sugari, fiind rară la copii și tineri. Acest lucru se explică prin faptul că, la naștere, sinusul maxilar este o cavitate de mici dimensiuni, situată între orbită și mugurii dentari, iar la copii și tineri, deși sinusul maxilar se dezvoltă și se pneumatizează, dinții sunt situați la distanță relativ mare de podeaua sinusului. În schimb, la adulți, dimensiunea subantrală se micșorează, iar incidența complicațiilor dento-parodontale este mai mare.

Tipuri de sinuzite maxilare de origine dentară

Din punct de vedere anatomo-clinic, sinuzitele maxilare de origine dentară se clasifică în două mari categorii:

• Sinuzita maxilară acută – care se vindecă în 7 – 10 zile
  • Sinuzita maxilară cronică – durează mai mult de 12 săptămâni

Cauzele sinuzitei maxilare de cauză dentară (odontogenă)

Sinuzita maxilară de cauză dentară este destul de frecventă în rândul populației generale, având mai multe cauze, dar și factori de risc.

Afecțiuni dento-parodontale ale dinților sinusali:

• Parodontita apicală acută sau cronică a dinților sinusali
  • Chisturi radiculare suprainfectate
  • Parodontopatii marginale cronice profunde cu pungi parodontale adânci de la nivelul premolarilor și molarilor superiori
  • Complicații infecțioase ale incluziei molarului de minte superior sau caninului superior
  • Chisturi foliculare suprainfectate

Eșecuri ale tratamentelor endodontice:

• Obturații de canal cu depășire la un dinte cu raport sinusal, în care materialul de obturație va constitui un corp străin la nivelul sinusului maxilar
  • Obturații de canal incomplete sau lipsa obturațiilor de canal la dinții stâlpi ai unor lucrări protetice vechi

Accidente și complicații ale extracției dentare:

• Comunicare oro-sinusală neobservată/ incorect tratată
  • Perforarea spațiului subantral prin chiuretaj intempestiv
  • Împingerea unei rădăcini în sinusul maxilar în timpul extracției dentare
  • Împingerea molarului de minte superior în sinusul maxilar în timpul odontectomiei

Eșecuri în implantologia orală:

• Inserarea unor implanturi endoosoase necorespunzătoare
  • Erori de tehnică chirurgicală în sinus lifting.

Factorii de risc în sinuzita maxilară de cauză dentară

Factorii de risc ai sinuzitei maxilare de cauză dentară sunt legați de patologia dinților cu raport sinusal și a osului alveolar de acest nivel, inclusiv în urma accidentelor și complicațiilor unor tratamente stomatologice:

• Inflamația cronică sau afecțiuni alergice ale mucoasei rino-sinusale
  • Obstrucția ostimului din meatul nazal mijlociu, prin mecanism inflamator (edemul mucoasei) sau mecanic (polipi sinusali, deviație de sept)
  • Scăderea motilității ciliare, simultan cu creșterea secreției de mucus
  • Diminuarea rezistenței generale a organismului față de infecții (inclusiv la pacienții cu HIV sau tumori maligne)
  • Fumatul și expunerea la mediu cu noxe
Tratamentul corect la microscop clinica Dr Leahu, scade riscul de a face sinuzita maxilară de cauză dentară

Un tratament corect te poate feri cu complicațiile și riscurile unei sinuzite maxilare de cauză dentară

Sinuzita maxilară de cauză dentară – simptome

Sinuzitele pot avea manifestări diferite și chiar mai ușoare pe măsură ce afecțiunea se cronicizează.

Semne și simptome în sinuzita maxilară acută

Sinuzita maxilară acută de cauză dentară are un debut relativ brusc și se manifestă prin semne și simptome sugestive. Semnele clinice majore și minore specifice sinuzitei maxilare acute sunt:

• Durere unilaterală, localizată la nivelul etajului mijlociu al feței, cu iradieri în regiunea orbitală, fronto-temporală, occipitală, exacerbată de poziția înclinată a capului
  • Nas înfundat
  • Secreție nazală purulentă, anterioară sau posterioară, unilaterală
  • Febră de 38 – 39 grade Celsius
  • Senzație de presiune în regiunea geniană; presiunea digitală exercitată pe peretele antero-lateral al sinusului este dureroasă
  • Cacosmie subiectivă (perceperea unui miros respingător, real sau imaginar)
  • Răgușeală dimineața
  • Dureri dentare, uneori cu caracter pulsatil
  • Tegumente geniene tumefiate și congestionate, dureroase la presiune
  • Stare generală alterată, lipsa poftei de mâncare
  • Halitoză
  • Tuse
  • Oboseală

Semne și simptome în sinuzita maxilară cronică

Sinuzita maxilară cronică de cauză dentară este forma clinică întâlnită cel mai frecvent. Se poate instala de la început sub această formă sau poate fi rezultatul cronicizării sinuzitei maxilare acute. Afecțiunea devine cronică dacă durează mai mult de 3 luni.

Semnele clinice ale sinuzitei maxilare cronice de cauză dentară sunt variabile, asemănătoare cu cele din sinuzita acută, dar mult mai scăzute în intensitate:

• Ușoară jenă dureroasă în zona sinusului afectat, în special în poziția înclinată a capului. Durerea poate apărea mai ales dimineața
  • Secreție nazală anterioară și/ sau posterioară, cu caracter muco-purulent, unilaterală
  • Iritație faringiană
  • Laringite recidivante
  • Nas înfundat
  • Tuse iritativă
  • Miros neplăcut al gurii
  • Stare generală alterată (uneori indispoziție generală, cu senzație de oboseală)
  • Refularea lichidelor pe nas – în comunicările oro-sinusale (lichidele se pot revărsa prin nas).

Tratamentul sinuzitei maxilare de cauză dentară

Sinuzita poate fi tratată atât prin tratament clasic, cât și prin remedii naturiste. Însă cel de-al doilea caz este valabil numai dacă forma bolii este una ușoară.

Tratament clasic

Primul pas în tratarea acestei afecțiuni a sinusului este eliminarea cauzei care a dus la instalarea ei, și anume tratamentul endodontic corect sau chiar extracția dentară. Următorul pas este tratamentul medicamentos indicat de medic, din care pot face parte antibiotice, antiinflamatoare sau chiar intervenția chirurgicală, în cazul în care tratamentul clasic nu dă rezultatele așteptate.

Tratament naturist

Printre remediile din natură care ajută la vindecarea sinuzitei se numără:

• Cimbru
  • Măghiran
  • Cuișoare
  • Scorțișoară
  • Brad
  • Pin
  • Eucalypt
  • Hrean
  • Usturoi
  • Propolis

Când trebuie să mergi la medic

În cazul sinuzitei acute sau cronice, vizita la medic este esențială atunci când apar simptome precum:

• Dureri, inflamație sau roșeață în jurul ochilor
  • Febră mare, persistentă
  • Confuzie
  • Tulburări de vedere
  • Gât înțepenit

De asemenea, dacă simptomele sinuzitei maxilare de cauză dentară par să treacă, dar apoi se înrăutățesc și durează mai mult de o săptămână, este necesar să mergi la medic, pentru consultație și investigațiile necesare unui diagnostic și unui tratament corect.

Ești în căutarea unor medici profesioniști, care să pună pe primul loc sănătatea ta? Programează-te la numărul de telefon 0219134! Rețeaua Dr. Leahu cuprinde astăzi opt clinici, cinci în București, una în Pitești, una în Timișoara și una în Turda.

*Bibliografie: Compendiu de chirurgie oro-maxilo-facială, Alexandru Bucur