• Română
it fr

Stomatita – tipuri, cauze, simptome, tratament

control stomatologic pentru stomatita cu pacient pe scaun si medic in dreapta
Stomatita poate fi diagnosticată în urma unui control realizat de către medicul stomatolog.

De: | Etichete: , , , , , , | Comentarii: 0 | 12 mai 2020

Vizualizat de 2.387 utilizator/i

Stomatita este un termen general pentru o inflamare dureroasă la nivelul cavității orale. Chiar dacă nu te-ai confruntat niciodată cu o astfel de problemă, cu siguranță ai auzit despre cât de deranjantă poate fi. Haideți să aflăm de câte tipuri poate fi stomatita, care sunt cauzele apariției acesteia, dar și opțiunile de tratament.

Tipuri de stomatită

Stomatita se manifestă prin mici leziuni ce apar în cavitatea bucală, de obicei acestea se vindecă de la sine și nu necesită un tratament riguros. Stomatita poate duce la disconfort în timpul masticației, în timpul vorbitul și chiar în timpul somnului. Leziunile pot apărea oriunde în gură, inclusiv pe partea interioară a obrajilor sau pe suprafața gingiilor, limbii sau buzelor.

Stomatita poate fi de două feluri, și anume:

Stomatita aftoasă

Numită și ,,ulcerație aftoasă recurentă” este o afecțiune comună, necontagioasă. De-a lungul vieții cel puțin una din cinci persoane se confruntă într-un anumit moment cu ulceraţii formate pe mucoasa cavitătii orale. Stomatita aftoasă se poate clasifica după cum urmează:

• Ulceraţie aftoasă minoră

Este una dintre cele mai des întâlnite forme ale stomatitei aftoase.  Leziunile apar de obicei pe partea internă a buzelor sau a obrajilor ori pe părțile laterale ale limbii. Acestea sunt de dimensiuni mici și, de cele mai multe ori, dispar în aproximativ 2 săptămâni.

• Ulceraţie aftoasă majoră

Este un tip al stomatitei aftoase care se întâlnește mai rar, aftele au o dimensiune asemănătoare cu cele ale ulcerației aftoase minore, însă sunt mai profunde, iar vindecarea durează mai mult și poate lăsa cicatrici.

Stomatita herpetică

Aceasta este un alt tip de stomatită, apariția leziunilor fiind cauzată de un virus. Este reprezentată de apariția micilor leziuni la nivelul cavității orale, pot apărea atât pe suprafața gingiei, cât și pe limbă sau marginea buzelor. De cele mai multe ori, veziculele se sparg și pot provoca dificultate în timpul masticației. Leziunile se vindecă, de regulă, spontan și fără a lăsa în urmă cicatrici, după aproximativ 8-15 zile. Herpesul labial este o altă formă extrem de des întâlnită, ce poate apărea pe suprafața externă a buzei din diferite motive, de exemplu: în urma mușcării accidentale a acesteia sau a unor leziuni provocate de aparatele dentare.

Stomatita – cauze și factori de risc

Stomatita aftoasă, cauzele apariției sunt variate, în principal leziunile apar în urma consumului unor alimente sărate (alune sau semințe), ori în urma consumului de alimente foarte condimentate sau bogate în gluten. De asemenea, micile leziuni de la nivelul cavității orale pot apărea în urma rănirii acesteia cu alimente dure sau în timpul periajului dentar. Specialiștii explică faptul că variațiile hormonale din timpul menstruației, mușcarea involuntară a buzelor sau a obrajilor, lipsa unor vitamine, stresul, nervozitatea sau chiar oboseala pot duce la apariția aftelor bucale, reprezentând factorii de risc.

Stomatita herpetică apare în urma infectării cu virusul Herpex Simplex 1. După vindecarea locală, virusul nu dispare din organism, iar recidivele se produc din cauza unor factori declanșatori precum:

• traumatismele locale (mușcarea buzelor, leziuni produse de aparatele dentare);
  • expunerea prelungită la frig sau la soare;
  • consumul de alune sau nuci;
  • perioada ciclului menstrual;
  • stresul psihic sau emoțional.

Reactivarea infecției se manifestă prin apariția unei erupții mai puțin severe, localizate, fără a fi afectată starea generală a organismului, aceasta fiind infecție herpetică secundară. Când o astfel de erupție apare, trebuie să știm o diferențiem de aftele bucale .

Simptomele stomatitei

Pacienții care suferă de stomatită aftoasă nu prezintă simptome la nivelul întregului organism. Leziunile rotunde sau ovale, cu margine roșie și centrul, de obicei, alb sau galben, apar doar la nivelul cavității orale, iar simptomele pot include senzații de arsură, de usturime sau de mâncărime, înainte cu câteva ore de apariția leziunilor.

Atunci când micile umflături sunt atinse de mâncare sau de băuturi, mai ales acidulate, poate apărea durerea. Dacă leziunile sunt situate la nivelul limbii, vorbitul sau mestecatul pot deveni inconfortabile, iar dacă sunt situate în cerul gurii, pot provoca o senzație dureroasă la înghițire. Durerea provocată de atingerea leziunilor apare în zilele imediat următoare apariției acestora și dispare odată cu vindecarea.

Simptomele stomatitei herpetice sunt asemănătoare cu cele ale stomatitei aftoase, astfel se poate simți o senzație de arsură sau de mâncărime a buzei înaintea apariției leziunii. Ulterior acestora va apărea un grup de vezicule foarte mici, care se vor sparge, se vor uni și vor forma o ulcerație unică pe suprafața buzei, acoperită de o crustă. Leziunile herpetice sunt mai dureroase decât cele aftoase. Deshidratarea reprezintă un risc în cazul în care consumul de lichide se face cu dificultate.
Febra este un alt simptom al infecției cu HSV-1 și poate ajunge până la 40 ° C. Febra apare cu câteva zile înainte de apariția leziunilor.

Poate fi stomatita contagioasă?

Stomatita aftoasă nu reprezintă o afecțiune contagioasă, însă leziunile herpetice prezintă un grad ridicat de contagiune. Transmiterea se poate realiza prin contactul direct sau indirect. Contagiozitatea maximă este în perioada activă, de când apare leziunea și până la vindecarea acesteia.

Când trebuie să mergi la medic și cum se stabilește diagnosticul?

Stomatita nu reprezintă o urgență medicală , însă, în unele cazuri rare, aceasta poate evolua rapid și poate duce la complicații. Astfel, în aceste situații, este important să ne prezentăm la medicul stomatolog pentru a realiza un tratament potrivit.

Este recomandat să mergem la stomatolog atunci când leziunile sunt neobișnuit de mari, când apar foarte des ori și sunt foarte persistente (mai mult de două săptămâni). De asemenea, este necesar să cerem sfatul medicul atunci când apare și febra, odată cu apariția umflăturilor, atunci când durerea nu poate fi calmată sau atunci când apar dificultăți în procesul masticației.

Pentru a diagnostica stomatita, medicul stomatolog realizează o examinarea orală, observând ulcerațiile. În cazul în care leziunile sunt severe sau nu se vindecă, medicul poate prescrie teste suplimentare, în funcție de aspectul acestora.

Cel mai bun tratament pentru stomatită

De cele mai multe ori, stomatita se vindecă de la sine, fără realizarea unui tratament. Anumite soluții sunt necesare pentru a reduce simptomatologia supărătoare a leziunilor orale.

Tratament pentru stomatita aftoasă

Stomatita aftoasă nu este de obicei severă și nu are nevoie de tratament. În unele cazuri, se poate recomanda aplicarea unor diferite soluții speciale sau se pot prescrie medicamente. Acestea se pot utiliza doar în urma recomandării medicului. Rănile care durează mai mult timp sau rănile însoțite de febră care nu dispar, au nevoie de îngrijiri medicale.

Tratament pentru stomatita herpetică

Pe suprafața leziunii se pot aplica diverse soluții pentru a reduce timpul până la vindecare și pentru a atenua simptomele. Pentru a fi eficiente, acestea trebuie aplicate cât mai devreme, încă de la apariția primelor semne. În cazuri speciale, atunci când apar infecții, medicul poate recomanda un tratament personalizat. Este recomandată o dietă lichidă și evitarea băuturilor acide.

Ultimele postari ale lui Dr. Ionut Leahu (vezi toate)