Tartru dentar la copii. Cauzele apariției, cum îl prevenim și îndepărtăm

Medic stomatolog in dreapta, pacient copil in stanga
Tartrul poate fi îndepărtat doar de către medicul pedodont în cabinetul stomatologic, prin realizarea unui detartraj dentar.

De: | Etichete: , , , , , | Comentarii: 5 | 23 februarie 2023

Vizualizat de 1.409 utilizator/i

Știai că și în cazul copiilor pot apărea depuneri de tartru în jurul dinților? Află că acest lucru este în strânsă legătură cu igiena orală a celui mic, iar tartrul poate conduce în timp la apariția cariilor dentare. Tocmai de aceea este bine să știi care sunt recomandările medicilor pedodonți, pentru a îndepărta la timp tartrul dentar de pe dințișorii copilului și prevenirea acestuia.

Descoperă mai multe informații despre tartrul dentar la copii, din articolul următor.

Ce este tartrul

În cavitatea noastră bucală apar inevitabil acumulările de placă bacteriană și tartru, deoarece bacteriile se dezvoltă în această zonă, de fiecare dată când mâncăm sau bem. La început, acesta este alb-gălbui, dar din cauza alimentelor pe care cel mic le consumă, tartrul capătă o culoare ușor maronie. Zonele predispuse apariției tartrului sunt fața internă a dinților de jos, fața dinspre obraz a molarilor de sus, dinții înghesuiți și zonele în care periajul dentar nu este realizat corespunzător.

Dacă observi că pe dinții copilului tău apar aceste depozite dure de tartru, este important să vizitați medicul stomatolog, pentru a stabili planul de tratament potrivit. În acest fel, micuțul tău se va bucura de un zâmbet sănătos.

Cauzele apariției tartrului la copii

Spre deosebire de dantura adulților, dinții copiilor sunt mult mai sensibili. În cazul lor discutăm despre un smalț dentar mult mai subțire, care este expus cu ușurință în fața bacteriilor din cavitatea bucală. De aceea este esențială igiena orală corectă, încă de la apariția primilor dințișori, indiferent că discutăm despre cei de lapte sau cei definitivi.

Dinții de lapte trebuie îngrijiți cu foarte mare atenție, deoarece aceștia se pot caria ușor, din cauza depunerilor de tartru. Mulți părinți nu consideră igiena orală a dinților de lapte o prioritate și cred în mod eronat că aceștia vor cădea și vor fi înlocuiți de dinții permanenți. Dinții de lapte sunt extrem de importanți în ceea ce înseamnă dezvoltarea corectă a dinților permanenți.

Îndepărtarea tartrului la copii

Tartrul poate fi îndepărtat doar de către medicul pedodont, în cabinetul stomatologic, prin realizarea unui detartraj dentar. În cazul copiilor mai mici de 14 ani, această procedură nu este recomandată și astfel se apelează la un periaj profesional. Acest periaj implică utilizarea unei periuțe și paste de dinți speciale.

Detartrajul dentar cu ultrasunete este o inovaţie care a revoluţionat îndepărtarea plăcii bacteriene, fără să lezeze gingiile sau limba. În doar 30 de minute, la Clinicile Dentare Dr. Leahu, acest detartraj îndepărtează complet tartrul de pe dinţi şi de sub gingii, depozitele bacteriene şi stimulează circulația locală a sângelui.

Ultrasunetele reprezintă vibrații mecanice care dispun de o frecvență înaltă cu ajutorul cărora sunt distruse depozitele de tartru. Jetul de apă care însoțește vibrațiile, în timpul detartrajului cu ultrasunete, îndepărtează resturile rămase în urma spargerii depozitelor, în scopul calmării gingiilor. Acesta este recomandat de către medici deoarece nu produce dureri copiilor și nu există riscul afectării smalțului dentar, așa cum se întâmplă atunci când vorbim despre detartrajul tradițional.

Prevenirea tartrului dentar la cei mici

Dacă cel mic încă are dinții de lapte, medicul pedodont nu va putea realiza detartrajul dentar. Tocmai de aceea trebuie să știi care sunt pașii pentru a preveni apariția acestuia. În primul rând periajul dentar realizat regulat, atât dimineața, cât și seara, este esențial pentru ca micuțul tău să-și păstreze sănătatea dentară.

Cu siguranță misiunea de-al învăța pe cel mic să se spele pe dinți nu este una ușoară. Așadar, creativitatea poate fi o sursă valoroasă pentru tine, pentru a transforma această activitate într-un moment distractiv pentru copil. Sfatul medicilor pedodonți este ca periajul dentar al celui mic să se realizeze în aceeași perioadă a fiecărei zile, astfel încât să pară încă de la început o activitate obișnuită.

Periuța și pasta de dinți trebuie alese în funcție de vârsta pe care copilul o are. Cel mai important lucru pe care trebuie să îl faci, este să te asiguri că periuța de dinți este una destinată nevoilor sale, cu un capăt mic, adaptat dimensiunii cavității bucale, cu peri moi, pentru a evita posibilele leziuni de la nivelul gingiei și a dinților în creștere, și cu un mâner adaptat vârstei, cu prindere ușoară.

De asemenea, pasta de dinți trebuie să aibă în primul rând cantitatea potrivită de fluor pentru vârsta copilului. În acest caz poți cere sfatul medicului stomatolog pentru a face cea mai potrivită alegere.

Totodată, pentru a-l face pe cel mic să îndrăgească momentul periajului dentar este foarte important ca el să îl considere la fel de interesant precum toate celelalte activități ale sale. Lasă-l să adapteze jocul său preferat, ascultați muzică sau chiar faceți câteva mișcări de dans împreună. Folosește-te de poveștile sale prefarate și introdu personajele din desenele animate în explicațiile despre necesitatea curățării dințișorilor.

Poți folosi chiar și stickere colorate sau grafice personalizate pentru a marca momentul din zi destinat periajului dentar. Astfel, copilul va asocia periajul cu un moment distractiv și nu cu unul care să îl deranjeze. Creativitatea nu are limite, de aceea totul depinde de lucrurile ce îi aduc celui mic zâmbetul pe buze.

De ce este tartrul periculos pentru sănătatea dentară a copiilor

Atunci când apar depunerile de tartru și placă bacteriană este favorizată apariția gingivitei. Această afecțiune orală poate apărea atât în cazul adulților, cât și al copiilor. Este caracterizată prin inflamația gingiilor și cauza principală o reprezintă neglijența igienei orale.

Gingivita se poate clasifica în două categorii, astfel putem vorbi despre gingivita acută și gingivita cronică. Gingivita acută se poate asocia cu infecții specifice induse de către placa bacteriană, care acoperă dinții și gingiile. Forma acută a gingivitei implică dureri foarte mari la nivelul gingiilor, sângerări abundente și chiar ulcerații bucale. Această formă a afecțiunii nu este foarte des întâlnită, cazurile fiind destul de rare.

Gingivita cronică este frecvent întâlnită la copii și se manifestă prin umflarea țesutului gingival, înroșirea acestuia și, în unele cazuri, apariția sângerărilor. Astfel de situații apar și atunci când după realizarea tratamentelor necesare nu sunt respectate recomandările medicilor stomatologi, legate de igiena orală corect realizată. Atunci când nu este tratată, gingivita poate avansa spre forme mai grave ale afecțiunilor gingivale, și anume: boala parodontală.

Când trebuie să ajungi cu cel mic la medicul dentist

Sănătatea dentară a copilului are un rol foarte important în ceea ce privește dezvoltarea acestuia, de aceea prima vizită la medicul pedodont pentru micuți este recomandată chiar de la o vârstă foarte fragedă.

Chiar dacă prima vizită nu rămâne în amintirile celui mic, pentru tine este destul de importantă pentru a afla care sunt sfaturile despre cum trebuie îngrijiți dinții de lapte ai copilului și cum se realizează în mod corect periajul dentar. Totodată, la fiecare 6 luni sunt recomandate controalele periodice, astfel încât să se prevină apariția afecțiunilor, iar copilul tău să se bucure de o copilărie plină de zâmbete sănătoase.

Comentarii

5 thoughts on “Tartru dentar la copii. Cauzele apariției, cum îl prevenim și îndepărtăm

1. InstaPress

Felicitari pentru informatia foarte utila pe care ai oferit-o in postare! Acum, stim mai mult despre tartrul dentar la copii si modul in care il putem preveni si trata. Este absolut necesar sa ne ingrijim dintii micutilor nostri si sa incurajam o igiena orala corecta, care i-ar putea proteja de diferite probleme de sanatate dentara, cum ar fi cariile.

2. Catalina

Buna ziua.E posibil tartru la copil 7 ani sa fi aparut din cauza ca s a folosit pasta de dinti pt adulti?Nu are nici o carie,se spala mereu pe dinti si totusi a aparut acest tartru.multumesc

• Andreea Mosoiu

Bună ziua! În cavitatea bucală apar inevitabil acumulări de tartru, din cauza bacteriilor care se dezvoltă acolo atunci când mâncăm. Totuși, pentru a curăța în profunzime dinții de tartru și pentru a vă asigura că dantura copilului dumneavoastră se menține sănătoasă, puteți merge la medicul pedodont pentru a realiza un periaj profesional. Pe de altă parte, vă recomandăm folosirea unei paste de dinți pentru copii, deoarece aceasta va avea cantitatea de fluor potrivită pentru vârsta copilului. Pentru programări, ne puteți suna la 021 9134.

• Andreea Mosoiu

Bună dimineața! Recomandarea noastră este să alegeți o pastă de dinți specială pentru copii, care nu conține fluor și care este potrivită pentru vârsta acestuia. Cantitatea de pastă de dinți utilizată pentru fiecare periaj nu trebuie să depășeasca mărimea unui bob de orez la început, iar pe parcurs, după ce periajul dentar devine un lucru obișnuit pentru cel mic, cantitatea poate crește până la mărimea unui bob de mazăre. De asemenea, dințișorii bebelușului nu trebuie periați cu pasta de dinți pe care o folosesc adulții pentru că aceasta conține prea mult fluor, iar cel mic o poate înghiți.

Întreabă medicul: